07 december 2016

Doorbraak verplaatsing prostitutie uit Doubletstraat

De dagen van prostitutie in de Doubletstraat lijken geteld. Vandaag tijdens het debat over dit heikele onderwerp presenteerde CDA-fractievoorzitter Daniëlle Koster een doorbraak: ze heeft een marktpartij gevonden die de prostitutiezone wil verplaatsen. De wethouder beloofde haar met de partij in gesprek te gaan.

Al geruime tijd is Koster bezig om de prostitutie uit de Doubletstraat te krijgen. Koster: ‘’Iedereen wil de prostitutie daar weg hebben. Het gaat gepaard met illegaliteit en criminaliteit, drugsoverlast, mensenhandel en dat midden in een woonwijk.’’ In haar zoektocht naar een oplossing stuitte Koster op de Groningse aanpak, waar men erin is geslaagd de ramen in het A-kwartier te sluiten zonder daarvoor diep in de buidel te tasten en de zakken van pooiers en pandjesbazen te spekken. Het CDA ziet heil in deze Groningse aanpak maar wil wel dat er in Den Haag wordt nagedacht over een alternatieve locatie voor de raamprostitutie. ‘’Het simpelweg sluiten van de prostitutieramen zou ervoor zorgen dat veel sekswerkers de illegaliteit ingaan en zij hun diensten niet op een veilige en nette manier meer kunnen verlenen. Dat wil niemand,’’ aldus Koster.

Het Haagse college gaf eerder aan dat zij de door Koster voorgestelde Groningse aanpak alleen wil uitwerken wanneer een marktpartij zich aandient die de ramen wil verplaatsen. Deze lijkt te zijn gevonden. Stichting Non Nobis, die een pand wil neerzetten waar alle prostitutie kan gaan plaatsvinden, heeft zich onlangs gemeld bij Koster naar aanleiding van haar pleidooi om de Groningse aanpak ook in Den Haag uit te voeren. Een belangrijke doorbraak, niet door de inzet van het Haagse college, maar door de inzet van raadslid Koster samen met betrokken bewoners. ‘’Non Nobis wil een pand neerzetten waar alle sekswerkers, liefst ook die van de Geleenstraat, in een transparante en veilige omgeving hun diensten kunnen aanbieden. De sekswerkers gaan er op vooruit omdat zij minder afhankelijk zijn van pooiers en exploitanten en op een nette manier hun beroep uit kunnen oefenen. De prostitutie verdwijnt uit de woonwijk en wordt op één legaal punt gecentreerd.’’

Veel partijen in de Haagse gemeenteraad steunden het voorstel van Koster en de wethouder beloofde om met Non Nobis, en ook met andere partijen die plannen aandragen voor verplaatsing van de prostitutie uit de Doubletstraat, in gesprek te gaan. Koster: ‘’Een gesprek is een belangrijke eerste stap. Er gaat nu eindelijk iets gebeuren!’’