13 september 2016

Eerste reactie begroting 2017

Vandaag presenteerde het Haagse college haar begroting. Het CDA is zeer tevreden over de plannen voor de komende jaren. Daniëlle Koster: ‘’Onze stad is in beweging en er wordt volop geïnvesteerd om de stad klaar te maken voor de toekomst. Opnieuw wordt fors ingezet op meer vrijwilligers, er wordt adequaat ingespeeld op de diverse veiligheidsvraagstukken in onze stad en de woonlasten, belastingen en heffingen stijgen niet, de afvalstoffenheffing daalt zelfs.’’

Economie
Te spreken is het CDA vooral over de forse investeringen, ruim 100 miljoen, in de Haagse economie. ‘’De gemeente kan wel mensen een uitkering geven en Melkert-banen creëren (helaas staat dat ook in de begrotingsplannen) maar het CDA ziet meer heil in het stimuleren van de Haagse economie waardoor er meer banen ontstaan en meer bewoners aan het werk kunnen. Dat is een structurele oplossing!’’

Investeren in plaats van oppotten
Het CDA vindt het goed dat er minder geld op de plank blijft liggen. ‘’Het bedrag in de spaarpot was wel erg hoog.’’ In tegenstelling tot andere partijen let het CDA er echter wel op dat er niet teveel geld uit de reservespot wordt gehaald. ‘’De stad moet voorbereid zijn op onvoorziene kostenposten zoals dit jaar de tekorten op de bijstandsuitkeringen die de gemeente ineens van het Rijk zelf moest gaan betalen en de eerdere landelijke bezuinigingen in de zorg, die wij in Den Haag door voldoende reserves gelukkig goed hebben kunnen opvangen. Ook in de toekomst wil het CDA dat de gemeente dit soort onvoorziene uitgaven kan betalen zonder gelijk te moeten bezuinigingen op andere dingen voor de stad.’’

Investeringen in buitenruimte
Het CDA uit haar ongenoegen over de grote bedragen die blijven liggen op het gebied van het opknappen van de buitenruimte. ‘’Wij hebben samen met de andere coalitiepartijen veel geld vrijgemaakt voor een mooie en schone stad waar het fijn verblijven is. We merken echter dat veel van dat geld nog niet wordt uitgegeven door de wethouder. Plannen voor het opknappen van straten en wijken blijven uit. Het gaat niet hard genoeg wat het CDA betreft,’’ aldus Koster.

Sociale voorzieningen
Ook is het CDA niet te spreken over het grote aantal sociale voorzieningen die bewoners te weinig stimuleren. Koster: ‘’Het CDA wil mensen die niet mee kunnen doen helpen door ze te helpen om weer zelfredzaam te worden. Wij zien nu dat teveel sociale voorzieningen in Den Haag te weinig stimuleren om weer zelf de verantwoordelijkheid te nemen. Dat zien wij graag anders.’’

Gezinswoningen
Ook dit jaar hamert het CDA weer op voldoende woningen voor gezinnen en mensen met een middeninkomen. ‘’We zien opnieuw forse investeringen in sociale huurwoningen. Het is juist ook heel belangrijk om gezinnen en sterke schouders in de stad te houden door voldoende gezinswoningen en woningen in het middensegment aan te bieden. In het middensegment ontstaan in de toekomst tekorten en zien wij nu nog te weinig inzet op,’’ sluit Koster af.