19 oktober 2016

Einde gevaarlijke opvulling tramrails

Het college gaat in gesprek met de HTM over de manier waarop tramrails in onze stad tijdelijk worden opgevuld met losliggende bakstenen. Ook zal het college bezien of bij de herziening van de huidige overeenkomst en vergunning met de HTM hierover nadere afspraken kunnen worden vastgelegd. Dit antwoordt het college op schriftelijke vragen van het CDA.

In de zomer trok het CDA aan de bel over de gevaarlijke situatie op de Goudenregenstraat, die ontstond doordat de HTM na werkzaamheden aan de rails de gaten langs de rails had opgevuld met bakstenen die ver uit elkaar lagen en ver van het wegdek waardoor er grote spleten ontstonden. Fietsers kunnen gemakkelijk met hun voorwiel in zo een spleet terechtkomen en een harde klap, op de tramrails, maken. De situatie werd nog diezelfde week opgelost maar uit de vragen van het CDA aan het college bleek dat de bakstenen-opvulling wel een erkende methode is die de HTM geregeld uitvoert bij herstelwerkzaamheden aan de rails in onze stad.

CDA-fractievoorzitter Danielle Koster: ‘’Daar schrok het CDA toch wel van. Volgens ons is deze methode verre van veilig. We zijn dat ook blij dat de wethouder ons nu belooft met de HTM in gesprek te gaan over het veiliger maken van de bakstenen-methoden. De HTM moet bij werkzaamheden aan de rails de klinkers netter, zorgvuldiger, veiliger en dichter bij elkaar neerleggen. Wij zijn benieuwd naar de uitkomst van het gesprek en hopen dat de methode in de toekomst geen gevaar meer zal opleveren voor fietsers!’’