26 juli 2016

Elektrische stimulans gaat doel voorbij

De gemeente Den Haag stelt subsidies ter beschikking voor de aanschaf van volledig elektrische auto’s om de luchtkwaliteit in onze stad te bevorderen. Een bedrag dat kan oplopen tot 3.000 Euro voor een tweedehandsauto en 5.000 Euro voor een nieuwe auto. Volgens het CDA Den Haag gaat de subsidie echter haar doel voorbij omdat duurdere auto’s, die vaak meer vervuilend zijn, worden uitgesloten van de subsidie.

Michel Rogier, raadslid CDA Den Haag: ‘’Het CDA Den Haag vindt de subsidieregeling een goed plan om elektrisch rijden te stimuleren en de luchtkwaliteit te verbeteren. Er geld de subsidie alleen voor auto's met een aanschafwaarde onder de 50.000 Euro. Duurdere auto's vallen niet onder de regeling. Juist grotere en zwaardere auto’s in het duurdere segment stoten meer uit en zijn dus slechter voor het milieu. In die prijsklasse is het daarom juist belangrijk dat mensen gaan kiezen voor de elektrische variant. Dat zet veel meer zoden aan de dijk.’’ Het CDA Den Haag stelt vragen aan het College over de subsidieregeling en het uitsluiten van duurdere auto’s.