13 september 2017

Extra inzet op illegale bewoning recreatieboten

Vanochtend kaartte het CDA in een tweeminutendebat de problematiek van illegale bewoning van recreatieboten in Haagse wateren aan. De wethouder beloofde extra inzet om illegale overnachting en vernieling tegen te gaan.

CDA-er Cees Pluimgraaff: ‘’Wij horen van omwonenden van Haagse kades en van bootbezitters dat er geregeld door dak- en thuislozen, met name door MOE-landers, illegaal wordt gewoond op recreatieboten. Dit gaat vaak gepaard met criminaliteit en alcohol- en drugsgebruik. De problematiek speelt al jaren maar het college weigerde extra inzet te plegen zo antwoordde zij op onze schriftelijke vragen van afgelopen juni.’’

Het CDA wilde naar aanleiding van de antwoorden op haar vragen een brede bespreking over de problematiek die op meerdere locaties in onze stad, met name in Escamp en Laak, speelt maar kreeg daartoe geen steun van andere partijen. Daarom vroeg de partij de wethouder in een tweeminutendebat om extra inzet te plegen. ‘’Wij willen dat men van andermans spullen afblijft. Illegale bewoning en vernieling van boten van hardwerkende Hagenaars mag niet en moet voorkomen worden.’’

De wethouder beloofde in het debat om intensiever te gaan controleren. Controle van bootjes gebeurt nu slechts drie keer per jaar. Ook belooft de wethouder dat er meer samengewerkt gaat worden door de gemeente, handhaving en dienst stadsbeheer. De wethouder belooft tot slot om extra alert te zijn wanneer particuliere booteigenaren of omwonenden melding doen bij de gemeente dat er op een boot wordt overnacht. Pluimgraaff: ‘’Ik ben blij met de erkenning van het probleem en hoop dat de beloofde intensivering van maatregelen zijn vruchten af gaat werpen.’’