22 november 2016

Gadgethuis voor ouderen

Wethouder Karsten Klein (CDA, zorg) heeft donderdagmiddag aan de Steenhouwersgaarde een gadgethuis voor ouderen geopend. De iZi Ervaarwoning, zoals het project officieel heet, is een woning vol snufjes die ouderen helpen om langer zelfstandig te kunnen blijven.

Ouderen kunnen er een tijdje verblijven en ervaren of ze met de gadgets uit de voeten kunnen. Zo is er bijvoorbeeld een digitale deurspion, een kookbeveiliger die het gas kan afsluiten als de rookmelder afgaat en een nachtlampje met bewegingssensor voor als je ‘s nachts moet plassen. Voor mensen die vergeetachtig zijn is er de kleine pratende robot Tessa die dagelijkse herinneringen en suggesties geeft en persoonlijke muziek speelt.

Het project iZi is een samenwerking van de gemeente met woningcorporatie Haag Wonen, welzijnsorganisatie Xtra en verschillende leveranciers.