03 februari 2018

'Geef gemeente rol bij behoud van Haagse kerken'

Pleidooi voor Haags Kerkenfonds om kerkgebouwen te behouden

Steeds meer Haagse kerken dreigen uit het straatbeeld te verdwijnen. Het CDA in Haag wil dat voorkomen. De oorspronkelijke functie van veel kerken is verloren gegaan door het teruglopend aantal kerkgangers. Kerkbesturen hebben in toenemende mate moeite om het geld voor het noodzakelijk onderhoud te vinden. Kerken worden verkocht aan projectontwikkelaars en worden soms verbouwd, maar meestal gesloopt voor nieuwe ontwikkelingen als supermarkten of woningen.

Het CDA Den Haag pleit voor een actieve rol van de gemeente bij dit vraagstuk. Lijsttrekker Karsten Klein: “De gemeente heeft nu geen rol en kijkt toe naar de ontwikkelingen die plaatsvinden tussen kerkbesturen aan de ene kant en ontwikkelaars aan de andere kant. De regie ontbreekt en daardoor dreigen veel beeldbepalende kerkgebouwen te verdwijnen.” Het CDA Den Haag betreurt dit omdat hiermee ook een deel van de ziel uit de stad verdwijnt. “De stad ontwikkelt zich en er wordt veel nieuw gebouwd.  Dit is een goede ontwikkeling, maar een mooi evenwicht met de bestaande stad en onze geschiedenis is daarbij van groot belang. De gemeente moet een actievere rol spelen en geen toeschouwer blijven die het overkomt”.

Het CDA is van mening dat de gemeente nu al tal van functies (centra voor jeugd en gezin, welzijn, ouderenvoorzieningen) in de wijken heeft die goed in kerkgebouwen geplaatst kunnen worden, zodat er een nieuwe bestemming voor deze gebouwen ontstaat en het behoud van deze gebouwen gegarandeerd is. Voorbeelden dat deze aanpak kan werken is inmiddels aangetoond bij de Bethelkerk, waar buurtbewoners heel actief zijn om de kerk een nieuwe functie te geven. Een ander voorbeeld waar het mogelijk is gebleken, is de nieuwe bestemming voor Villa Ockenburg, waar een burgerinitiatief met goede ondersteuning van de gemeente succesvol is geworden en de villa een nieuwe maatschappelijke functie heeft gekregen.

Het CDA Den Haag neemt in haar verkiezingsprogramma 5 miljoen euro op voor een Haags Kerkenfonds. Hiermee kunnen gebouwen worden opgekocht, gerestaureerd en kan er vervolgens een maatschappelijke bestemming voor worden gevonden of gecombineerd met een commerciële functie waarbij het behoud van de originele staat van de kerk gegarandeerd blijft.