03 maart 2016

Geen windmolens dicht bij onze Haagse kust!

Het CDA Den Haag wil dat de gemeente zich verzet tegen de Rijksplannen om windmolens op 18 kilometer voor de Haagse kust te plaatsen. Het CDA voorziet grote gevolgen voor het uitzicht vanaf de kustlijn en de lokale economie. Vanavond sprak de Haagse gemeenteraad over het voornemen van de landelijke overheid om windmolens voor de Haagse kust te plaatsen.

Woordvoerder Michel Rogier: ‘’Ons standpunt is altijd helder geweest: Windmolens oké, maar met vrij uitzicht over zee! Dat betekent geen windmolens binnen de 12-mijlszone want daardoor tast je het uitzicht vanaf de kust van Scheveningen en Kijkduin aan. Volgens het CDA moeten de kustlijn en het uitzicht op zee beschermd worden.’’ De partij stelt ook dat die kustlijn een grote waarde heeft voor de toeristische industrie, die zo belangrijk is voor Den Haag, stad aan zee. ‘’Wanneer de windmolens buiten de 12-mijlszone, dat is 22 kilometer, worden geplaatst, zie je de molens niet en behoud je die waarde.’’ Het college deelt de mening van het CDA en spreekt zich in haar reactie richting het Rijk ook kritisch uit over de komst van windmolens binnen deze 12-mijlszone.

Alternatief IJmuiden
Daarnaast wil het CDA dat Den Haag maximale inspanningen gaat verrichten om het Rijk IJmuiden Ver als geschikte alternatieve locatie voor windmolens te overwegen. Rogier: ‘’Daar ziet niemand de windmolens en heeft niemand er last van.’’ De wethouder beloofde Rogier het Rijk in haar zienswijze te verzoeken om naast de kust voor Den Haag ook de locatie IJmuiden goed te laten onderzoeken.