24 maart 2016

Gelegaliseerde wietteelt

Vanavond sprak de Haagse gemeenteraad over het legaliseren van wietteelt in onze stad. Een groot aantal partijen spreekt zich uit voor een gemeentelijk experiment met gelegaliseerde hennepteelt.

CDA-fractievoorzitter Daniëlle Koster heeft grote moeite met de schijnwerkelijkheid die door partijen wordt geschetst over de mogelijkheid voor Den Haag om wietteelt te reguleren. ‘’Dit is een zaak van de landelijke politiek en wij gaan daar als gemeente niet over.’’ Bovendien, zo stelt Koster, is het legaliseren van wietteelt strijdig met de wet. ‘’Een meerderheid van de Tweede Kamer nam een motie van het CDA aan die gemeenten verbiedt te experimenteren met het legaliseren van wietteelt. We zien nu dat een aantal Haagse partijen het college oproept om tot illegale actie over te gaan.’’

Ook inhoudelijk is het CDA absoluut geen voorstander van legalisering. ‘’Wij vinden het zeer naïef om te denken dat door legalisering criminaliteit rondom wietteelt wordt opgelost. Je kan veel geld verdienen met het telen van wiet waarmee andere criminelen activiteiten kunnen worden bekostigd, dat blijft ook zo bij regulering. Gereguleerde teelt is in internationaal opzicht ook niet haalbaar.’’

Softdrugsbeleid
Het CDA Den Haag wil net als de landelijke fractie een eind aan het gedogen van coffeeshops, te beginnen met een vermindering van het aantal coffeeshops. Moet een coffeeshop sluiten door misstanden dan wordt er geen nieuwe geopend. Het CDA Den Haag bepleit een drugsbeleid dat is gericht op het tegengaan van drugsgebruik en beperking van de maatschappelijke overlast en individuele schade. Zo bepleitte het CDA Den Haag eerder met succes dat er binnen 350 meter van scholen geen coffeeshops mogen zijn en wil de fractie ook geen coffeeshops langs schoolroutes.