01 oktober 2014

Gemeente Den Haag maakt afspraken met zorgaanbieders

Wethouder Karsten Klein (Zorg) heeft vanmorgen in de Dr. Anton Philipszaal contracten afgesloten met 40 zorgaanbieders. Hierdoor zijn ongeveer 6.600 Hagenaars ook de komende jaren verzekerd van goede zorg.

Het gaat om zorg aan ouderen, mensen met geestelijke problemen of een verslaving en aan mensen met een lichamelijke of verstandelijke beperking. Voorbeelden van de geboden ondersteuning zijn dagbesteding, begeleiding in groepen of individueel, vervoer en hulp bij de administratie.

Vanaf 1 januari 2015 is de gemeente verantwoordelijk voor de hulp en ondersteuning aan Hagenaars met beperkingen. De overgang naar de gemeente biedt kansen om de hulp en ondersteuning beter te organiseren: dichtbij huis, afgestemd op de wensen van de klant. Uitgangspunt is dat Hagenaars in staat worden gesteld om zo lang mogelijk zelfstandig te kunnen blijven wonen en functioneren en de regie over hun eigen leven houden. De komende jaren geeft de gemeente samen met de zorgaanbieders verder invulling aan deze nieuwe manier van werken. Hierbij wordt ook meer beroep gedaan op de eigen kracht en de vrijwillige inzet van familie, vrienden en buren.

De zorgaanbieders waarmee contracten zijn afgesloten bieden deze hulp en ondersteuning nu ook al aan vanuit de AWBZ. Voordeel hiervan is dat de meeste klanten hun huidige aanbieder en vertrouwde medewerker houden.