14 september 2015

Gemeente neem regie gamma-locatie Loosduinen!

Omgevingsdienst Haaglanden stelt in een rapport dat het voormalige bedrijventerrein naast de Gamma-vestiging aan de Oude Haagweg dermate zwaar verontreinigd is en dat er snel gesaneerd moet worden. Het CDA Den Haag en de bewonersorganisatie Loosduinen heeft al meerdere malen het gemeentebestuur opgeroepen om de grond te gaan saneren. Ook nu trekt het CDA, ditmaal met D66 aan de bel.

Raadsleden Michel Rogier en Anne Toeters vragen of het college, gezien nu is aangetoond dat de bevuiling dermate ernstig is dat er binnen 6 maanden een saneringsplan moet liggen, eindelijk wel bereid is om een regierol te pakken. ‘’Sinds 2002 heeft de aanpak van bodemverontreiniging stilgelegen omdat de gemeente niets doet, gezien de projectontwikkelaar verantwoordelijk is. Van die ontwikkelaar hebben we al jaren niets vernomen. Er gebeurt dus al jaren helemaal niets. Geen aanpak verloedering, geen aanpak bodemverontreiniging en geen sanering bodemwater. Dat is niet te verkopen in Loosduinen. Wij willen dat de gemeente nu een regierol neemt en zelf overgaat tot het schoonmaken van de grond.”

Rogier en Toeters vragen het college ook bezorgde omwonenden nu eens goed te informeren over de stand van zaken. ‘’Bewoners weten niet waarom er al zo lang niets op de gamma-locatie gebeurd en of de bodemverontreiniging gevaarlijk is. Wij willen graag dat de wethouder de bewoners actief informeert en consulteert over de ontwikkelingen en de bodemverontreiniging op de gamma-locatie’’, aldus de raadsleden.