22 augustus 2017

Gratis smartphones slecht idee

Ook het CDA Den Haag is ontstemd over het weggeven van duizend smartphones met een abonnementen aan brugklassers uit arme gezinnen in onze stad.

CDA-raadslid Desh Ramnath noemt het een fout signaal naar jongeren. ‘’Het is belangrijk dat jongeren de waarde van geld op jonge leeftijd leren kennen. Wanneer je een luxeproduct zoals een smartphone wil hebben dan moet je daar voor werken en voor sparen. Ook is het oneerlijk voor de kinderen die wel een baantje hebben en geld hebben gespaard om een mobiele telefoon te kopen en het maandelijkse abonnement te kunnen bekostigen.’’ Ook stimuleert de maatregel kinderen niet om te gaan werken volgens Ramnath: ''Wanneer de brugklassers zelf inkomsten gaan verwerven wordt de telefoon weer ingenomen. Dit stimuleert kinderen totaal niet om te gaan beginnen met werken. Zodra je een baantje hebt moet je je telefoon namelijk inleveren. Dat is toch geen stimulans? Wat is dit voor een flutbeleid?''

Voor het uitdelen van de mobieltjes aan arme kinderen is volgens staatsecretaris Kleinsma jaarlijks 450.000 euro beschikbaar. De gemeente mag zelf beslissen of zij dit bedrag uitgeeft aan de gratis telefoons of aan andere zaken. Ramnath: ‘’Wat het CDA betreft zijn er zaken waar kinderen uit een gezin onder de armoedegrens meer aan hebben. Geef hen een sportabonnement. Door teamsporten komen kinderen uit hun isolement en leren hard te werken en samen te werken. Of investeer in bijbaantrajecten bij horeca en evenementen zodat meer kinderen de mogelijkheid hebben om te werken en zo het nut en de noodzaak van werken leren.’’ Het CDA wil weten waarom de gemeente de keuze maakt om het geld van de staatssecretaris uit te geven aan de telefoons en hoeveel de gemeente zelf bijdraagt en wil in gesprek met de wethouder.