18 juni 2015

Groen licht voor bewonersinitiatief Ockenburgh

Dolblij zijn Loosduiners CDA-raadslid Michel Rogier en initiatiefneemster van plan B Ockenburgh, Petra Brekelmans, met de intentieovereenkomst die gisteren door de gemeente en de initiatiefnemers, onder andere Brekelmans, werd ondertekend. In de intentieovereenkomst spreekt de gemeente uit dat zij, in samenwerking met de provincie en monumentenzorg, het monumentale landhuis opknapt en dat de initiatiefnemers van Plan B, verenigd in de Stichting tot Behoud van de Historische Buitenplaats Ockenburgh, mee zal gaan helpen fondsen te werven voor de restauratie en tevens zal zorgen voor de invulling van het tijdelijk gebruik van de villa.

Rogier: ‘’Door het tekenen van de overeenkomst kan het bewonersinitiatief doorgang vinden. Fantastisch om te zien dat de gedrevenheid van bewoners en particuliere ondernemers om landgoed Ockenburgh nieuw leven in te blazen hiermee ook de welverdiende waardering krijgt vanuit de gemeente. Dit is Haagse kracht!‘’

Brekelmans: ‘’Er komt nu eindelijk schot in de ontwikkeling van landgoed Ockenburgh en de verdere verloedering van dit prachtige stukje Loosduinen stopt. Landgoed Ockenburgh door en voor Loosduiners, in plaats van een grote commerciële partij. Dat was de intentie van ons initiatief. Wij zijn dan ook enorm verheugd dat wij een bestemming mogen geven aan de villa.’’ In het landhuis komt direct na deze zomer al een pop-up restaurant en worden diverse culturele, natuurlijke en sportieve evenementen en activiteiten georganiseerd. In het chalet komt scoutinggroep de Rimboejagers.

Rogier: ‘’Ik hoop dat dit voorbeeld van Haagse kracht andere inwoners motiveert om met ideeën te komen. Initiatief loont.‘’