Grote evenementen goed voor Den Haag
Het kan u niet ontgaan zijn: het afgelopen weekeinde stond in het teken van een aantal grote evenementen in onze stad: de Volvo Ocean Race en Festival Classique op de Hofvijver. Ook het komend weekend zal Den Haag weer de gastvrouw zijn van een aantal grote publiekstrekkers. Vrijdag begint het WK Beachvolleybal, zaterdag host onze gemeente de Nationale Veteranendag en zondag vindt de 35e editie van ParkPop plaats. De gemeente doet grote investeringen in het binnenhalen of organiseren van deze evenementen en het CDA steunt dat van harte.
Bezoekers tijdens evenementen
Grote evenementen trekken bezoekers naar Den Haag, die geld uitgeven in onze stad. ‘’Op de Volvo Ocean Race afgelopen weekend kwamen 120.000 bezoekers af, waarvan er velen overnachtten in hotels in Den Haag, een drankje of hapje doen bij horecagelegenheden en lokale winkels bezochten. Dankzij het WK Beachvolleybal volgend weekend is er bijna geen kamer meer beschikbaar in Haagse hotels. Alles zit vol!’’ zegt CDA-woordvoerder Citymarketing Cees Pluimgraaff.
Citymarketing
‘’Grote evenementen waar mensen uit binnen- en buitenland op afkomen en ook via media aandacht krijgen zetten Den Haag op de kaart. De beelden van de Volvo Ocean Race en onze mooie Scheveningen Haven gingen de hele wereld over. Net als bij de Nuclear Security Summit afgelopen jaar,’’ aldus Pluimgraaff. ‘’Het is belangrijk te blijven investeren in evenementen want door evenementen wordt Den Haag op de kaart gezet als een aantrekkelijke stad waar je leuk kunt vertoeven en zeker eens langs moet komen. Meer toeristen weten Den Haag te vinden en daar profiteert de toeristische sector van, zoals hotels, hostels, bed&breakfastes en campings, maar ook de lokale supermarkten, winkels en horecagelegenheden.’’
Haagse banen
Dankzij de evenementen komt dus veel geld van buiten Den Haag de Haagse economie in. Desh Ramnath, CDA-raadslid en woordvoerder Economie: ‘’Dit geeft een impuls aan onze lokale economie en levert banen op. Op de evenementen zelf en ook in de gelegenheden als hotels, supermarkten en horecagelegenheden waar bezoekers van evenementen hun geld uitgeven werken Hagenaars en Hagenezen. En ook in de toeristische sector die dankzij evenementen een boost krijgt is steeds meer vraag naar arbeidskrachten. Kortom: evenementen creëren broodnodige Haagse banen.’’ Onlangs werd bekend dat het WK Hockey dat vorig jaar plaatsvond in het Kyocera stadion in Den Haag maar liefst 12.9 miljoen euro opleverde aan extra bestedingen in de stad.
Het CDA steunt wethouder Klein dan ook in zijn strategie om middels het binnenhalen en organiseren van grote evenementen Den Haag nog meer op de kaart te zetten en de Haagse economie een impuls te geven.