09 april 2015

Haagse aanpak van radicalisering en jihadisme

Vandaag sprak de gemeenteraad over de aanpak van polarisatie, radicalisering en jihadisme in onze stad. Daniëlle Koster voerde namens het CDA het woord.

De aanpak van radicalisering is een complexe uitdaging. Enerzijds moet je hard optreden tegen extremisten en mensen die haat zaaien of oproepen tot geweld. Anderzijds moet je voorkomen dat groepen mensen in de stad tegen over elkaar komen te staan. Het CDA vindt dat de oplopende verontwaardiging over het geweld van extremisten niet mag leiden tot stigmatisering of isolement van een groep mensen. Dat is de grote uitdaging in onze stad.

Ik was in januari bij een bijeenkomst met moslimorganisaties georganiseerd door Dialoog Nu. Alle aanwezigen vonden dat de jongeren weerbaarder moesten worden, er actie moet worden ondernomen bij uitingen van extremisme en er sterke rolmodellen moeten worden ontwikkeld. Daarom is het ook zo jammer dat tot nu toe het publieke debat vooral wordt gedomineerd door partijen als de PVV die 'Minder Minder'  roept over moslims met Marokkaanse roots en geïntegreerde moslims als vijfde colonne zien wiens loyaliteit buiten Nederland ligt. En anderzijds, partijen als de Partij van de Eenheid die het hebben over Guantánamo Bay, kruistochten tegen moslims, en extremistische moslims die geweld en haat zaaien niet schuwen om hun extreme opvattingen te verkondigen. Het CDA roept moslims in Den Haag op om het debat niet langer te laten kapen door deze uitersten. Laat uw stem nog meer luider horen tegen radicalisering en extremisme. Help mee kwetsbare jongeren weerbaarder te maken en ontwikkel rolmodellen. Verzet je luidkeels tegen de komst van haatimams.

In dit kader vraagt het CDA de burgemeester wat hij kan doen om de komst van haatimams te voorkomen? En dan bedoel ik imams die opruiende teksten uiten die aanzetten tot geweld, of haat zaaien. Deze haatimams wil het CDA niet in onze stad! Vanuit het belang van openbare orde en voorkomen van maatschappelijke onrust vragen wij de B hierin actief te acteren. Wat ons betreft overschrijden deze imams de grens van vrijheid van meningsuiting. Bovenal vraagt het CDA de moslimgemeenschap om te komen met een eigen contra-radicaliseringsagenda, gedragen door de gemeenschap! Want niets helpt beter dan wanneer signalen van radicalisering vroegtijdig worden aangepakt binnen het eigen sociale netwerk. En als dit niet lukt, kunnen instanties worden ingeschakeld om hierbij te helpen.

Het CDA steunt de aanpak van het college, maar mist nog een aantal zaken.

Holocaust Onderwijs

• Burgerschapsvorming op scholen is belangrijk, niet alleen om te leren over democratische normen en waarden, maar ook hoe je met respect voor elkaar moeilijke zaken bespreekt en in gesprek met elkaar blijft.

• Op school leer je immers ook hoe je je moet gedragen in de maatschappij. Daarbij past het niet dat scholen geen les meer geven over de Holocaust omdat dit leidt tot grote onrust in de klas.

• Dan kun je de discussie niet meer goed voeren.

• Het CDA vindt dat de gemeente in een stad als Den Haag hierbij ook een rol moet spelen.

• Bijvoorbeeld door het faciliteren van bijeenkomsten met scholen die hiermee worstelen, te praten hoe je de handelingsverlegenheid van leraren hierbij oplost, expertise aanbieden en het uitwisselen van best practices in de stad. Graag reactie.

Nederlands- en Engelstalige informatie over de islam

• Kwetsbare jongeren zijn op zoek naar hun identiteit en worstelen met vragen over het geloof.

• Uit gesprekken die ik heb gevoerd, blijkt dat de meeste moskeeën vooral informatie over het geloof in het Arabisch aanbieden, maar dat beheersen deze jongeren niet, of onvoldoende

• Daarom komen zij al snel uit bij ultraorthodoxe moskeeën of veel erger, bij radicale websites die wel info aanbieden in het Nederlands of Engels.

• Wil de Burgemeester het punt van meer voor jongeren toegankelijke informatie over de islam meenemen in zijn reguliere overleg met de moslimorganisaties in de stad?

• Het CDA vindt het belangrijk dat jongeren alternatieven hebben bij hun zoektocht naar antwoorden en niet alleen kunnen kiezen uit de smaken orthodox of radicaal.

Sociale cohesie

• Ook missen wij voorstellen voor meer sociale cohesie.

• Het CDA heeft hier onlangs voorstellen voor gedaan, bijv Lichtjesfeest, historisering in kwetsbare wijken en aandacht voor jongeren die hun wijk niet uitkomen. Wij denken dat dit zal bijdragen aan meer sociale cohesie in de wijk.

Voorzitter, het CDA wenst het college veel wijsheid en daadkracht toe bij het aangaan van deze complexe uitdaging.