12 december 2016

Haagse luikjes: levende adventskalender

Middels een levende adventskalender midden in het stadhuis zet de gemeente bestaande en nieuwe initiatieven tegen eenzaamheid in de schijnwerpers. De campagne Haagse luikjes duurt van 1 tot en met 21 december.

December is een maand waarin veel mensen zich eenzaam voelen. Dertig procent van de mensen ervaart gevoelens van eenzaamheid en acht procent zegt zich ernstig eenzaam te voelen. Er zijn veel goede initiatieven in de stad om eenzaamheid tegen te gaan maar niet iedereen weet deze initiatieven altijd even makkelijk te vinden. CDA-wethouder ouderenzorg Karsten Klein is daarom namens de gemeente en samen met initiatiefnemers de campagne Haagse Luikjes begonnen. Met de campagne worden alle Haagse initiatieven om eenzaamheid te bestrijden op een rij gezet en wordt er meer aandacht gevraagd voor eenzaamheid.

Levende adventskalender
Via een fysieke kalender in het Atrium van de gemeente wordt van 1 december tot en met 21 december op originele en aansprekende wijze aandacht gevraagd voor eenzaamheid. Elke dag wordt een luikje geopend waarachter een initiatief wordt belicht. Ben u al komen kijken?

Organisaties
Voelt u zich ook wel eens eenzaam en wilt u gewoon eens met iemand een praatje maken, zoekt u gezelschap of kunt u hulp met een klusje gebruiken? Er zijn tal van organisaties die bewoners met gevoelens van eenzaamheid helpen. Zo kunt u bij Sensoor dag en nacht bellen voor een anoniem en vertrouwelijk gesprek. Kunt u voor hulp of gezelschap terecht bij Den Haag Doet Burenhulp of het Buddynetwerk en kunt u De Zilverlijn van het Nationaal Ouderenfonds bellen voor een gesprek.