02 november 2016

Hellingbaan Tweede Haven Scheveningen in aanleg

Al ruim twee jaar zet CDA-er Cees Pluimgraaff zich in voor de komst van een hellingbaan langs de trappartij van de schokkersweg naar de Dr. Lelykade in de haven van Scheveningen. Zodat het ook voor rolstoelgebruikers, ouderen met een rollator en mensen met een kinderwagen mogelijk wordt om de Tweede Haven te bereiken. Op de gemeentelijke website is nu te lezen dat vanaf 14 november wordt gestart met de aanleg van de aan Pluimgraaff beloofde hellingbaan.

‘’Goed nieuws!’’ aldus Pluimgraaff: “Op een mooie dag komen veel bezoekers en bewoners vanaf deze route de Tweede Haven in om te wandelen of nog wat te eten en drinken. Maar als je niet zo goed ter been bent of een kinderwagen bij je hebt moet je helemaal omlopen om beneden te komen. Een mogelijkheid zodat ook ouderen en mensen met kinderen via de Schokkersweg naar beneden de Tweede Haven in kunnen is goed voor hen en voor de ondernemers op de Dr. Lelykade.’’ Pluimgraaff kreeg vooral vanuit bewoners van het dichtbijgelegen verzorgingshuis Uiterjoon de wens voor een hellingbaan te horen. Pluimgraaff: ‘’Ik ben blij dat ik heb kunnen bijdragen en dat er nu gehoor wordt gegeven aan hun verzoek!’’

Historie
In juli 2014 zegde wethouder De Bruijn aan Pluimgraaff toe dat hij een uitgewerkt voorstel zou maken om de trappartij in de oksel van de Tweede Haven te voorzien van een ‘rampe voor invaliden, kinderwagens en rollators’. Meerdere ontwerpen voor zo een glooiend pad passeerde de revue maar een concrete oplossing bleef uit. In januari 2015 vroeg Pluimgraaff, ditmaal met steun van coalitiegenoot VVD, opnieuw om vaart te maken met de hellingbaan. De gemeente laat nu via haar website weten op 14 november te beginnen met de werkzaamheden voor de aanleg van een hellingbaan en te verwachten dat de baan vanaf de kerstdagen in gebruik kan worden genomen.