29 oktober 2014

In de Raad: het Spuikwartier

Vanavond en morgenavond vergadert de Haagse gemeenteraad over de gebiedsontwikkeling van het Spuikwartier en het daarbij behorende onderwijs- en cultuurgebouw. Namens het CDA voert Michel Rogier het woord: ‘’Deze plannen omvatten een opknapbeurt van het Spuikwartier, een gebied waar veel mensen onze mooie stad binnenkomen, en zorgt voor meer reuring in dit deel van het centrum. Het plan is goed voor de Haagse economie: mensen drinken na de voorstelling nog een drankje of eten een hapje in de stad en met de bouw gaan veel Haagse banen gemoeid.’’

Het CDA acht het belangrijk dat iedere Hagenaar kan profiteren van het  cultuurgebouw in het Spuikwartier. ‘’Wij zien erop toe dat er een brede programmering zal plaatsvinden met verschillende soorten evenementen van klassieke concerten en balletvoorstellingen tot congressen, stadsfeesten en popconcerten’’, aldus Rogier. Nu moeten mensen nog naar andere steden om grote concerten  bij te wonen. ‘’Over een tijd niet meer wat het CDA betreft! De inwoners van Den Haag verdienen een podium waar genoten kan worden van volkszangers, popsterren, Haagse talenten en popcultuur.’’

Via stadsgesprekken hebben inwoners van Den Haag de mogelijkheid gekregen om input te leveren op de plannen. ‘’Veel Hagenaren hebben deelgenomen aan de stadsgesprekken en de moeite genomen om mee te denken over de plannen. Wij als CDA pleiten ervoor dat de vele goede ideeën die voortkomen uit deze gesprekken zwaar meetellen bij de beoordeling van de plannen.’’ Het CDA zou ook graag zien dat de bewoners ook tijdens het verdere proces mogelijkheid krijgen tot inspraak.

Tot slot stelt Rogier nog een aantal kritische vragen aan de wethouder over de exploitatiekosten, de risico’s, het parkeerbeleid en de uiterlijke kenmerken en toegankelijkheid van het gebouw.