02 december 2015

In debat over de Haagse citybranding

Vandaag sprak de Haagse gemeenteraad over de plannen van CDA-wethouder Karsten Klein met betrekking tot de Haagse citybranding. Hoe verkopen we onze stad als dé plek waar je naartoe wilt voor een bijzonder congres, een goede opleiding, een mooie carrière, een perfecte kantoorlocatie of een verrassend weekendje weg? Desh Ramnath voerde namens het CDA het woord.

Samen met Hagenaars en Haagse bedrijven en instellingen heeft Klein plannen, focuspunten, termen en logo’s gemaakt om onze stad te presenteren buiten de stadsgrenzen. Ramnath is erg tevreden met de plannen: ‘’De afgelopen jaren hebben veel mensen de weg naar Den Haag weten te vinden. Den Haag is regelmatig gast-stad voor congressen en evenementen, de stad telt 30.000 studenten, er zijn 1,2 miljoen hotelovernachtingen per jaar en in de Haagse regio zijn 37.500 banen bij internationale organisaties. Om nog meer bezoekers en bedrijven naar onze stad te trekken, hetgeen een impuls voor de Haagse economie en werkgelegenheid betekent, is een aansprekende en eenduidige presentatie van de stad nodig.’’

Hoe de stad wordt gepresenteerd moet aansluiten bij de sterke punten van Den Haag. Dit zijn met name Den Haag als ‘internationale stad van vrede en recht’,  ‘stad aan zee’, Den Haag als het nationale regeringscentrum, Den Haag als koninklijke stad en Den Haag als stad waar toonaangevende bedrijven en instellingen gevestigd zijn. Ramnath benadrukt dat de aanpak Haagse Citybranding niet verplicht is. ‘’Een ieder die de stad een warm hart toedraagt staat het vrij vanuit dit plan de foto's, films, teksten, feiten en cijfers, en het woordmerk uit het 'merkboek' te gebruiken voor het verder vergroten van de bekendheid van Den Haag. Ik hoop dat vele er gebruik van zullen maken!’’

Ramnath sluit zijn betoog af met een oproep dat deze plannen op diverse terreinen structureel worden uitgevoerd om het beleid tot een succes te maken. ‘’Juist wanneer deze strategie vanuit stadsidentiteit naar duidelijke lange termijn doelen worden gehandhaafd en consequent wordt doorgevoerd in beleid, plannen, bestemmingsplannen en economische groei, zal deze strategie de stad een glazen bol bieden. Met deze bol kunnen instellingen, scholen, hogescholen, universiteiten, start ups,  evenementenorganisaties, convention bureau, horeca en het bedrijfsleven zich beter positioneren en focussen op hetgeen komen gaat. Deze aanpak biedt structuur waar jij en ik van zullen profiteren.’’