11 juli 2024

Inbreng Kavish Partiman: Tijdelijke opvang Haga-locatie

Donderdag 11 april sprak de gemeenteraad over de tijdelijk invulling van het voormalig Haga-complex aan de Sportlaan. Lees hieronder de bijdrage van onze fractievoorzitter Kavish Partiman.

Voorzitter, laat mij vooropstellen dat het CDA altijd staat voor naastenliefde en barmhartigheid. Dit zijn basisbeginselen uit de Christendemocratie die leidend zijn in onze politiek. Mensen die vluchten voor oorlog en geweld moeten kunnen rekenen op steun van anderen die in veilige landen leven en het beter hebben. Een van die landen is ons Nederland.

Dit is iets dat ik ten zeerste onderstreep. Maar voorzitter, ik ben geen landelijke politicus. Ik zit hier namens de bewoners van deze stad. En met een blik op deze stad, waar ik gisteren al kenbaar maakte in mijn betoog bij de programmarekening, maakt mijn fractie zich zorgen om het absorptievermogen en de groei van onze stad. Deze zorgen komen bij dit voorstel heel duidelijk naar voren. Kan deze wijk de opvang op deze manier wel aan?

Dit onderwerp is een enorme worsteling voor mijn fractie om enerzijds recht te doen aan die barmhartigheid en naastenliefde, en anderzijds niet blind te zijn voor de terechte zorgen van de wijk, die plotsklaps honderden nieuwe bewoners erbij krijgt die voor een deel nieuw zijn in ons land en de Nederlandse waarden zich nog niet eigen hebben gemaakt.

Gelukkig heb ik, uit de vele gesprekken die ikzelf en leden van mijn fractie hebben gevoerd, een eenduidig geluid gehoord: “We zijn niet tegen opvang en erkennen dat we ook onze bijdrage moeten leveren, maar hebben zorgen om de aantallen, de veiligheid en de duur.” Voorzitter, dit zijn signalen waar we wat mee kunnen en wat mee moeten.

Het is een roep om dialoog, een roep om monitoring, een roep om handhaving en een roep om het bieden van passende hulp. Voorzitter, dit zijn signalen waar we wat mee kunnen en ook wat mee moeten. Voorzitter, daarom de volgende moties:

1. Motie overleg met wijk en bewoners

Roept het college op:

• Gedurende de duur van de tijdelijke opvang een overlegorgaan op te richten waarin alle betrokken bewoners, wijk- en ondernemersorganisaties vertegenwoordigd zijn.

• Ervoor te zorgen dat de input van dit overlegorgaan, evenals de input van de gemeente, genotuleerd wordt, zodat inzichtelijk is welke feedback er vanuit de wijk komt en welke zorgen er leven.

• De uitkomsten en voortgang van deze overleggen mee te nemen in de periodieke rapportage aan de gemeenteraad, zodat de raad continu op de hoogte blijft van de stand van zaken en de zorgen in de wijk.

2. Motie continue monitoring op veiligheid

Roept het college op:

• Constante monitoring in te stellen van de veiligheid in de wijk rondom het Haga Ziekenhuis Sportlaan;

• Veiligheid, Handhaving en Politie een leidende rol te geven in de coördinatie en uitvoering van deze monitoring;

• In de monitoring bewoners en ondernemersorganisaties actief te betrekken, zodat hun ervaringen en zorgen kunnen worden meegenomen;

• Periodieke terugkoppeling te geven aan de gemeenteraad over de staat van de veiligheid in de wijk, teneinde de raad voortdurend op de hoogte te houden van de situatie.

3. Motie dagbesteding en taal

Roept het college op:

• Een plan op te stellen en uit te voeren waarin wordt aangegeven wat de dagbesteding zal zijn voor de opgevangen doelgroepen, met een speciale focus op nieuwkomers.

• Ervoor te zorgen dat het leren en beheersen van de Nederlandse taal een leidende rol speelt in dit plan voor dagbesteding.

• Regelmatig te rapporteren aan de gemeenteraad over de uitvoering en voortgang van dit plan, zodat de raad de ontwikkelingen kan volgen en indien nodig kan bijsturen.

Voorzitter, als blijkt dat het niet goed gaat en de veiligheid en leefbaarheid van de wijk onder druk staan, dan ga ik ervan uit dat dit ook zal blijken uit die monitoring die moet plaatsvinden. Daarom is het voor ons belangrijk om ook een duidelijk signaal aan het COA te geven dat afschaling te allen tijde mogelijk moet zijn. COA heeft opvanglocaties nodig, daarvoor kloppen ze bij ons aan. Wij helpen het COA en niet andersom. Die financiële bijdrage die zij leveren is volledig ten bate van hun taak. Het moet dan ook kraakhelder zijn dat we ook kunnen afschalen als daartoe de noodzaak blijkt. Vooraf stigmatiseren en ervan uitgaan dat het ellende wordt, daar doet het CDA niet aan mee. Maar mocht dit zich voordoen, moeten we kunnen handelen. Daarom de volgende motie:

4. Motie ingroei en mogelijkheid tot afschaling

Roept het college op:

• Een ingroeimodel te hanteren waarbij het aantal asielzoekers stapsgewijs wordt opgebouwd tot maximaal 440.

• De mogelijkheid van afschaling in te bouwen indien uit overleg met de stuurgroep Haga en de wijk en ondernemers blijkt dat de veiligheid van de wijk onder druk staan.

• Ervoor te zorgen dat de veiligheid van de wijk leidend zijn bij de besluitvorming over het aantal op te vangen asielzoekers.

• Regelmatig, minimaal tweemaal per jaar, te rapporteren aan de gemeenteraad over de voortgang van het ingroeimodel en uitkomsten van overleg met de wijk en ondernemers, zodat de raad indien nodig kan bijsturen.

Tot slot, voorzitter, dit pand hebben we gekocht om betaalbare woningen voor senioren en starters te realiseren. Dat doel moet altijd leidend blijven. Niet pas nadat de opvangperiode afloopt. De planvorming moet nu al starten en er moet zo snel mogelijk een schop in de grond om die woningen te realiseren die we zo broodnodig hebben. Graag zien we dit verankerd in beleid en daarom de volgende motie:

5. Motie permanente bewoning altijd leidend

Roept het college op:

• Te waarborgen dat de permanente invulling van het pand met woningen voor starters en senioren altijd leidend blijft en dat de opvang van doelgroepen strikt tijdelijk is.

• Tweemaal per jaar te rapporteren over de voortgang van de projectontwikkeling aan de gemeenteraad, zodat de raad op de hoogte blijft en indien nodig kan bijsturen om vertraging te voorkomen.

Voorzitter, ik hoop oprecht dat de verstoorde relatie tussen de gemeente en de wijk hersteld kan worden. Dat er samengewerkt wordt en er recht gedaan wordt aan de zorgen van de bewoners in deze wijk. Het is onze overtuiging dat door goed overleg veel zorgen weggenomen kunnen worden. Daarom een afsluitende vraag: kan de wethouder aangeven aan ons, maar ook aan de mensen die hier massaal hebben ingesproken, hoe hun terechte zorgen geborgd zullen worden?