22 september 2016

Informeer slechtzienden over knop OV-haltes

Het CDA Den Haag wil dat de gemeente snel aan blinde en slechtziende reizigers uit gaat leggen dat er voor hen een knop is geplaatst op nieuwe OV-haltes die de vertrektijden van de trams en bussen voorleest. De knoppen zijn een mooie handreiking naar reizigers met een visuele beperking maar gaan zonder uitleg hun doel voorbij volgens het CDA.

In onze stad zijn de afgelopen periode in opdracht van de Metropoolregio veel tram- en bushaltes opgeknapt. Bij de vernieuwing is op veel haltes op de DRIS-borden (de borden waarop de vertrektijden staan) een rode knop aangebracht, die voor blinden en slechtzienden de vertrektijden voorleest. CDA-er Michel Rogier: ‘’Het CDA vindt het erg goed dat de knoppen zijn geplaatst want het is belangrijk dat mensen met een beperking zich vrij kunnen bewegen in de stad en gebruik kunnen maken van het ruime aanbod van openbaar vervoer.’’ Nu blijkt echter uit onderzoek van Omroep West dat de knoppen voor de reizigers uit de doelgroep onvindbaar zijn en niemand is geïnformeerd over de knop. Rogier: ‘’De metropoolregio heeft de knoppen geplaatst zonder verder na te denken hoe de doelgroep de knoppen kan vinden en zonder de doelgroep over de aanwezigheid en functie van de knoppen te informeren. Zo hebben de knoppen totaal geen nut!’’ Het CDA vraagt de gemeente om samen met de HTM en de metropoolregio een campagne te beginnen om blinden en slechtzienden te informeren over de functie en exacte locatie van de knoppen en om de knoppen middels een geleidelijn beter vindbaar te maken voor de doelgroep.