12 juli 2017

Inzet levensbeschouwelijke organisaties erkent en ondersteunt

Het Haagse college erkent de grote rol van levensbeschouwelijke organisaties in onze stad en presenteert een uitgebreid plan van aanpak om de organisaties en hun vrijwilligerswerk meer te betrekken bij de uitvoering van de zorgtaken. Een voorstel van het CDA dat het college hiertoe opriep werd in november 2016 aangenomen door een meerderheid van de gemeenteraad.

CDA-raadslid Michel Rogier diende een voorstel in om al het vrijwilligerswerk van levensbeschouwelijke organisaties als kerken, moskeeën en tempels in kaart te brengen, deze kennis en betrokkenheid ook voor de toekomst te waarborgen en om te kijken hoe de levensbeschouwelijke organisaties nog meer kunnen bijdragen op het gebied van de Wmo, met name wanneer het gaat om cultuursensitieve zorg. Rogier: ‘’Wij zien dat kerken, moskeeën, tempels en humanistische organisaties door hun vrijwilligerswerk een grote maatschappelijke bijdrage leveren in onze stad. Ze bieden ondersteuning aan een brede en diverse groep mensen op het gebied van zorg en staan in direct contact met kwetsbare groepen. De organisaties zijn daardoor volgens het CDA van grote toegevoegde waarde voor de zorg in onze stad en dat wordt door de uitvoering van dit voorstel nu ook erkend door het stadsbestuur. De levensbeschouwelijke organisaties krijgen de welverdiende waardering voor hun inzet en hun rol wordt vergroot.’’

Deze maand nog begint het college aan een brede gespreksronde met alle levensbeschouwelijke organisaties in de stad waarin kennis en behoefte wordt geïnventariseerd. Deze maand worden ook direct drie intermediairs aangesteld die praktische ondersteuning gaan bieden aan de levensbeschouwelijke organisaties en een netwerk op gaan bouwen tussen deze organisaties en de zorg- en welzijnspartners in de stad. Daarnaast wordt er een Wmo-platform levensbeschouwelijke organisaties opgezet om de kennis en de betrokkenheid van levensbeschouwelijke organisaties bij de Wmo te waarborgen. Rogier is uiterst tevreden: ‘’Deze voortvarende aanpak laat zien dat ook het college gelooft in de toegevoegde waarde van levensbeschouwelijke organisaties voor betere en meer cultuursensitieve zorg voor kwetsbare Hagenaars. Ze zijn nu een serieuze partner.’’