21 september 2017

Jongeren nu opleiden voor duurzaamheids-uitdagingen van de toekomst

CDA-raadslid Michel Rogier bepleit dat Den Haag haar jongeren nu al gaat opleiden voor de uitdagingen die we in de toekomst krijgen op het gebied van duurzaamheid.

‘’De stad groeit en we willen steeds minder uitstoten en de stad leefbaar houden. Hierdoor gaan we een zogeheten energietransitie doormaken. We willen af van aardgas, er moet een warmtenet worden geïnstalleerd en nieuwe energiemogelijkheden op elektriciteit worden ontwikkeld en aangelegd,’’ aldus Rogier die wil voorkomen dat we net als bij de transitie naar kabeltelevisie de kennis en kunde niet in pacht hebben en daardoor werknemers uit andere steden of landen moeten inhuren. ‘’De duurzaamheidstransitie zal de komende decennia kansen bieden aan zowel hoog- als laagopgeleiden. Het zal duizenden banen opleveren. Het zou zonde zijn als we geen geschikte mensen in onze stad hebben. Dat zou een gemiste kans zijn. Daarom is het belangrijk dat wij nu al kinderen en jongeren in onze stad gaan opleiden tot technici , installateurs of duurzaamheidsexperts om de nieuwe energiesystemen aan te leggen en te onderhouden.’’

Rogier pleit ervoor dat de gemeente in samenwerking met het bedrijfsleven en onderwijsinstellingen gaat investeren in technisch onderwijs. Het raadslid wil dat de gemeente de plannen over de energietransitie en duurzaamheid meeneemt in de Haagse Educatieve Agenda waarin de onderwijsambities worden uitgesproken. ‘’Zodat we lokaal jeugd kunnen opleiden voor de Haagse banen van de toekomst.’’

Zijn motie om dit te bereiken, werd Raadsbreed aangenomen.