24 januari 2019

’Joods monument verdient aandacht’

CDA vraagt om lesprogramma

Het Haags Joods Monument aan het Rabbijn Maarsenplein dreigt een jaar na onthulling al in de vergetelheid te raken. VVV-medewerkers kennen het bestaan niet, in Haagse lesprogramma’s is het gedenkteken niet opgenomen én voor voorbijgangers is er geen systeem zoals een QR-code om extra informatie te vinden.

Een kwalijke zaak, aldus het CDA in de hofstad, die vindt dat het monument meer aandacht verdient. „Den Haag heeft voor het eerst een plek waar de gedeporteerde en vermoorde Joden op een waardige manier kunnen worden herdacht en herinnerd”, aldus raadslid Daniëlle Koster. „Hoog tijd ook, want na Amsterdam had Den Haag de grootste Joodse gemeenschap van Nederland. Ongeveer 14.000 Joodse inwoners zijn gedeporteerd tijdens de Tweede Wereldoorlog en zeker 12.000 mensen zijn vermoord.”

Koster vervolgt: „Maar als je bij de VVV naar binnen loopt en een medewerker weet niet van het bestaan af, dan gaat er wat mis. Bij de onthulling heeft burgemeester Krikke gesteld dat het monument een educatieve functie heeft, naast de functie van herdenken voor de nabestaanden. Het is zo geschikt om de jonge en oudere Hagenaar, en toeristen, te vertellen en te tonen wat hier voor vreselijks is gebeurd. Nu lopen mensen er vooral langs.” Het monument staat op de plek waar tot 1943 het hart van de Joodse buurt was. Een speciale stichting zamelde geld in, maar realisatie duurde jaren.

Het CDA wil in schriftelijke vragen onder andere weten waarom er nog geen educatieve plannen zijn en de partij wil dat het monument op de lijst van bezienswaardigheden komt.

@Artikel uit de Telegraaf door Germa Graveland
@Foto: Het bijzondere monument vertelt het verhaal van de Haagse Joden.
ARTIST IMPRESSION STICHTING JOODS MONUMENT