29 november 2018

Karsten Klein wil in 2020 vrijheid groots vieren

Uit De Posthoorn door Magda de Vetten

Een bombardement met 550 doden. Duizenden Joden vermoord. Den Haag is zwaar getroffen in de Tweede Wereldoorlog. Straks is het 75 jaar geleden dat de stad bevrijd werd. Dat moet uitgebreid gevierd worden, vindt het CDA.

Den Haag - De Koningin gevangen nemen. Dat was het doel van de Duitsers die in 1940 Den Haag binnenvielen, vertelt Karsten Klein, fractievoorzitter van het CDA in de gemeenteraad. "Ook wilden de bezetters de regeringsgebouwen in handen krijgen."

Littekens
De littekens van de oorlog zijn nog steeds te zien, zegt de Haagse politicus. "Zoals de verdedigingswerken en bunkercomplexen. Daarvoor hebben de Duitsers hele wijken gesloopt, mensen raakten dakloos. Ook waren grote delen van Den Haag spergebied: daar mochten mensen niet wonen."

Toen Karsten in de Statenkwartier woonde, vond hij onder de vloer een krant. "Die lag daar in het zand. Het was een foute krant uit de Tweede Wereldoorlog. Bewoners waren daar uit hun huizen gejaagd en vervangen door mensen die samenwerkten met de Duitsers, collaborateurs."

Grote verdriet
Het verhaal over de oorlog in Den Haag moet worden doorverteld aan de volgende generatie, vindt het CDA. "Over de Duitse bezetting en de jodenvervolging. Over onderduikers. Over het grote verdriet dat in mensenlevens is teweeggebracht."

Karsten heeft daarvoor het jaar 2020 op het oog: 75 jaar na de bevrijding. "Dan willen we de oorlog op grootse wijze herdenken. Een heel jaar activiteiten. We hebben het stadsbestuur gevraagd om daar geld voor uit te trekken."

Bankje
"In dat jaar moet aandacht zijn voor de grootste ramp die Den Haag is overkomen: Joden die zijn afgevoerd en niet meer terugkwamen. Vijftienduizend van hen zijn omgekomen. Ik heb een plaquette onthuld op een bankje in Belgisch Park, samen met de Israëlische ambassadeur. Op dat bankje sprak een verliefd Joods stel altijd af. 'Na de oorlog ontmoeten we elkaar hier weer', zeiden de twee, toen ze uit elkaar werden gerukt. Een van hen kwam terug, de ander niet."

Uitwisseling
Hoe wil Karsten in 2020 de oorlog herdenken? "Met rondleidingen in het Oranjehotel in Scheveningen, destijds gevangenis van de Duitsers. Culturele activiteiten met de Canadezen, die Den Haag hebben bevrijd; we zouden bijvoorbeeld orkesten kunnen uitwisselen. De herdenking van het bombardement van de Engelsen op het Bezuidenhout, een van de ernstigste bombardementen in Nederland. Rondleidingen door de bunkers en onderaardse gangen van de Atlantikwall."

"In andere delen van de wereld zie je nog steeds gruwelijkheden. Maar gelukkig in Nederland 75 jaar niet meer. Mijn overgrootvader was soldaat in de Eerste Wereldoorlog, mijn opa in de Tweede. Ik ben dankbaar dat mij dat bespaard is gebleven. Ik zou er niet aan moeten denken vrouw en dochter alleen te laten en naar de oorlog te trekken."

Oproep
Karsten roep Hagenaars op om mee te denken over de activiteiten in 2020. Ideeën? Mail [email protected].

Foto: door Magda de Vetten