05 januari 2015

Kerstpakketen voor Haagse toppers

Vlak voorafgaand aan de jaarlijkse vrijwilligersreceptie van Welzijn Scheveningen, gehouden in Muzee, heeft wethouder Karsten Klein een bezoekje gebracht aan Jaap Vrolijk (88), chauffeur bij de Particuliere Vervoersdienst. Door omstandigheden kon Jaap zelf niet aanwezig zijn bij de receptie. Jaap kijkt echter vanuit zijn woonkamer zo op de ingang van het Scheveningse museum uit. Dit was reden voor Karsten Klein en vrijwillig coordinator Els Stuip, om hem zijn kerstpakket hoogstpersoonlijk te overhandigen.

De Dienstencentrale van Welzijn Scheveningen werd tijdens de vrijwilligersreceptie dit jaar door wethouder Karsten Klein extra in het zonnetje gezet. De Dienstencentrale is hét punt van waaruit vrijwillige diensten worden gecoördineerd, waaronder de grootste en meest drukke vrijwillige dienst, de Particuliere Vervoersdienst. Gedurende de hele week, van 9.00 tot 16.00 uur staan in totaal twaalfvrijwilligers, onder leiding van vrijwillig coördinator Els Stuip, klaar om ouderen te woord te staan die hulp nodig hebben met vervoer of een klusje in of om het huis.

Tevens zijn zij het aanspreekpunt voor de vrijwillige chauffeurs en klusjesmannen, die door heel Scheveningen op pad gaan om kwetsbare ouderen te ondersteunen. In 2014 zijn nu al 323 klusjes en 4550 ritten aangevraagd. De vervoersdienst telt inmiddels maar liefst 521 leden. Mede door de inzet, de motivatie en het harde werk van de vrijwilligers is de Particuliere Vervoersdienst zo'n succes in Scheveningen: Geen vraag is te gek -met hun creatieve en oplossingsgerichte insteek lukt het (bijna) altijd om hulpvragen naar volle tevredenheid van de ouderen te beantwoorden.