27 januari 2016

Koffietenten Haags cultureel erfgoed

‘’Typisch Haags’’, aldus Michel Rogier over de Haagse koffietenten. Ze horen volgens het CDA-raadslid bij het straatbeeld. Veel Hagenaars starten er hun dag met een ontbijtje, een bakkie koffie en een goed gesprek. Ook Rogier zelf is regelmatig in een Haagse koffietent te vinden ‘voor een bakkie en een broodje’.

Volgens Rogier is het belangrijk om de traditie van koffietenten voor onze stad te behouden. Als het aan hem ligt worden ze benoemd tot cultureel erfgoed. ‘’Het is echt een Haags fenomeen. Wat je ziet in de shows van Harrie Jekkers maak je daar live mee. De humor, de Haagse nuchterheid en de meningen, een goede graadmeter voor wat er leeft in de stad. Mensen komen er al jaren.’’ Ze zijn van grote cultuur-historische waarde voor Den Haag, vindt Rogier. ‘’Natuurlijk moeten ze aan de eisen voldoen en met de veranderende tijden meegaan maar ik vind dat de tenten in de huidige vorm bewaard moeten blijven.’’ Rogier kreeg  tijdens debat over de ambulante handel en kiosken in onze stad, in november 2015, de toezegging van de gemeente dat de gemeente kijkt naar de mogelijkheden om de tenten te beschermen.