02 november 2015

Koopzondag Haagse Markt niet zomaar doordrukken

Luisteren naar álle ondernemers en omwonenden

Het CDA Den Haag, samen met CU/SGP en SP volgen de ontwikkelingen op de Haagse Markt met enige zorg. Nu de marktcoöperatie voornemens lijkt een proef met koopzondagen te gaan draaien, vragen de partijen zich af hoe vrijwillig dat zal gebeuren.

Marktkooplui
De drie partijen hebben allen van diverse ondernemers vernomen dat zij helemaal geen extra (zon)dag open willen. Als er al een proef komt, dan is het wat het  CDA Den Haag, CU/SGP en SP essentieel dat deelname op basis van vrijwilligheid is en dat er geen negatieve consequenties zijn verbonden aan de beslissing van marktkooplieden om niet mee te doen aan de koopzondag.

Omwonenden
En ook veel omwonenden zitten niet op extra marktdagen te wachten. Dat bleek eerder deze week uit een bezwaarbrief van de Bewonersorganisatie Transvaal Zuid. Het CDA, CU/SGP en SP roepen het college in schriftelijke vragen dan ook op om bij de besluitvorming over een eventuele proef recht te doen aan de ondernemers die niet mee kunnen of willen doen aan de koopzondag en aan de omwonenden.

Kortom
Een proef om ondernemers die dat willen meer ruimte te geven door op zondag open te gaan kan op steun van het CDA rekenen maar woordvoerder Michel Rogier benadrukt dat dit op vrijwillige basis moet gaan. ‘’Geen ondernemer mag wat ons betreft verplicht worden om op zondag open te gaan.’’ Ook wil Rogier dat de gemeente de bezwaren van omwonenden meeneemt in de overweging.