03 februari 2016

Kritiek op Aziatische deal Vroondaal

Het CDA heeft deze ochtend in een tweeminutendebat de wethouder kritische vragen gesteld over Vroondaal. De gemeente wil daar 50 vrijstaande woningen bouwen in een project gericht op Aziaten. In ruil voor de aankoop van een woning krijgen de Aziatische huiskopers, op basis van de Wet Modern Migratiebeleid, een verblijfsvergunning.

Monocultuur
Bewoners van Vroondaal, verenigd in de bewonersvereniging Vroondaal Hofstedepark, en CDA-raadslid Michel Rogier vrezen dat er doordat de vijftig nieuw te bouwen huizen in de plannen dicht bij elkaar worden geplaatst een Aziatische monocultuur ontstaat. ‘’Het CDA pleit voor integratie in de wijk. Waarom niet de vijftig woningen clusteren door de wijk? Zorg dat de nieuwe bewoners juist samenleven met inwoners van de wijk zodat ze leren over de Nederlandse cultuur en een band opbouwen met de buurt en hun buurtgenoten. Creëer geen Aziatisch dorp maar nieuwe bewoners voor Vroondaal.’’ De wethouder verzekerd Rogier dat er van een monocultuur geen spraken zal zijn, onder andere omdat de huizen vrijstaand worden gebouwd.

Betrekken bewoners
Rogier vindt het ook erg onwenselijk dat de bewoners, die zich al lange tijd inzetten voor de Haagse wijk, louter zijn geïnformeerd over de voorgenomen plannen. Niet geconsulteerd. ‘’Bewoners en de bewonersvereniging werken al jaren nauw samen met de gemeente om van Vroondaal een succes te maken. Met de mededeling van dit besluit worden zij en al hun tijd en energie keihard gepasseerd’’, aldus Rogier.  De wethouder belooft aan Rogier om samen met de commissie op werkbezoek te gaan naar Vroondaal en daar met bewoners in gesprek te gaan over eventuele bezwaren.