02 augustus 2016

Kritiek op shisha lounge Torenstraat

CDA-fractievoorzitter Danielle Koster trekt bij de gemeente aan de bel over de shisha lounge in de Torenstraat. Omwonenden ervaren veel geluids- en stankoverlast van het waterpijpcafé. De christendemocraten vragen de gemeente de uitzondering die zij heeft gemaakt om zware horeca op die plek in het centrum toe te staan te heroverwegen.

Koster: ‘’In het bestemmingsplan is geen ruimte voor zware horeca op die plek. Wij zijn benieuwd waarom dat wel is toegestaan. De shisha lounge schijnt van eigenaar te gaan wisselen en dit lijkt ons een goed moment om, gezien de overlast, de gedoogconstructie voor zware horeca op die plek die de gemeente op dit moment hanteert te heroverwegen.’’ Het CDA is daarnaast niet te spreken over het gerucht dat na constatering van handel van harddrugs in het waterpijpcafé, het café slechts drie dagen gesloten is. Koster: ‘’Wij zijn duidelijk: wat het CDA betreft is het one-strike-you’re-out! Wij hebben niet het vertrouwen dat wanneer er in een shisha lounge harddrugs wordt verhandeld, men daar na een sluiting van drie dagen ineens mee stopt.’’

Ook kaart het CDA bij het College aan dat bewoners lastig klachten over overlast kunnen doorgeven. ‘’Omwonenden van de shisha lounge op de Torenstraat zijn over de overlast in contact met twee afdelingen van de gemeente Den Haag, de wijkagenten en met de omgevingsdienst Haaglanden. Tussen deze verschillende afdelingen en instanties onderling lijkt er nauwelijks afstemming te zijn. Wij constateren dat bewoners van het kastje naar de muur worden gestuurd. Te veel bureaucratische rompslomp,’’ aldus Koster. Het CDA wil dat het makkelijker wordt voor bewoners om hun beklag te doen en pleit bij het College voor één aanspreekpunt per horecagelegenheid waar omwonenden terecht kunnen voor alle soorten overlast.