11 februari 2015

Lantaarnpalen te dicht op fietspad

Vandaag spreekt de gemeenteraad over de inrichting van Haagse straten. Er wordt gediscussieerd over hoe wegen en straten in Den Haag er in de toekomst uit moeten zien. Michel Rogier van het CDA benadrukt dat verkeersveiligheid wat hem betreft voorop staat en zou graag zien dat lantaarnpalen, fietsnietjes en ander straatmeubilair niet te dicht langs fietspaden worden geplaatst.

Het raadslid verwoordt hiermee de dringende oproep van de fietsersbond en het ministerie om bij de inrichting van openbare ruimte werk te maken van de fietsveiligheid in Den Haag. ‘’Veel van de ongevallen van fietsers worden veroorzaakt door verkeerd geplaatste paaltjes en lantaarnpalen’’, aldus Rogier. ‘’Als een fietser maar een klein beetje moet uitwijken of niet goed oplet bij het inhalen rijdt hij al tegen een paal. Veelal worden ook fietsen bevestigd aan lantaarnpalen, wat de verkeerssituatie nog onveiliger maakt.’’ Het raadslid denkt specifiek aan naar schoolgaande kinderen die naast een ouder rijden of jongeren die naast elkaar naar school fietsen.

‘’Nog te vaak worden er straten ingericht waarbij lantaarnpalen en ander straatmeubilair vlak langs fietspaden worden geplaatst’’, aldus Rogier, die de Zuiderparklaan als voorbeeld noemt. Het CDA vraagt de wethouder dan ook dit punt mee te nemen in het beleid en duidelijke afspraken te hanteren over het plaatsen van straatmeubilair langs fietspaden.