09 november 2016

Levensbeschouwelijke organisaties grotere rol Wmo

Een motie van het CDA die het college oproept om levensbeschouwelijke organisaties en hun vrijwilligerswerk meer te betrekken bij de uitvoering van de zorgtaken in de Wmo werd afgelopen vrijdag met brede steun aangenomen door de gemeenteraad.

CDA-woordvoerder Michel Rogier legt zijn voorstel uit: ‘’Wij zien dat levensbeschouwelijke organisaties zoals kerken, moskeeën en tempels en humanistische organisaties zoals Humanitas door hun vrijwilligerswerk een grote maatschappelijke bijdrage leveren in onze stad. Zij bieden ondersteuning aan een brede en diverse groep mensen op het gebied van zorg en staan in direct contact met een kwetsbare groep. De organisaties zijn daardoor volgens het CDA van grote toegevoegde waarde en dat moet worden erkend en behouden.’’
Het CDA vraagt in haar motie of het college in kaart wil brengen hoe groot de toegevoegde maatschappelijke waarde van levensbeschouwelijke organisaties in onze stad precies is en te onderzoeken hoe de verbinding kan worden gelegd tussen de maatschappelijke activiteiten van deze organisaties en de uitvoering van de Wmo. Het CDA zou graag zien dat het college een interreligieus platform opricht om kennis en betrokkenheid van de organisaties bij de uitvoering van de Wmo te waarborgen.

Een meerderheid van de gemeenteraad steunde het voorstel van het CDA en het college zal er op korte termijn uitvoering aan geven.