03 juli 2014

Leyweg: Halte is top, geen autoverkeer een flop

In de commissievergadering sprak CDA-raadslid Michel Rogier met zijn collega raadsleden over de plannen omtrent de herstructurering van een stuk van het winkelcentrum Leyweg rond het stadsdeelkantoor.

Rogier stelt verheugd te zijn met de komst van een tophalte voor bus en tram op de Melis Stokelaan ter hoogte van de Leyweg. ‘’Deze tophalte is onderdeel van een pakket maatregelen waarmee we meer verkeer naar het winkelcentrum trekken.’’ Andere onderdelen van het pakket maatregelen zijn het invoeren van de blauwe P-zone en het aanleggen van een goede fietsverbinding over de Leyweg. Iets wat het CDA al langer op het verlangenlijstje had staan.
‘’Het winkelcentrum Leyweg heeft een grote boost nodig, het aantrekkelijk maken van het winkelcentrum begint met een goede bereikbaarheid.’’ Om de bereikbaarheid nog meer te vergoten verzocht Rogier de wethouder tevens te overwegen om buslijn 23 via de tophalte op de Melis Stokelaan te laten rijden. ‘’Op deze manier wordt ook dit gedeelte van de Leyweg goed bedient en hebben we een goede directe verbinding erbij naar het stadsdeelkantoor Escamp.’’

Een stuk kritischer was Rogier op de plannen om het gebied van de Leyweg tussen de Steenwijklaan en de Melis Stokelaan af te sluiten voor autoverkeer. Afgelopen dinsdag bezocht Rogier samen met collega Jerome Felida van het CDA en de fracties van de HSP en PvdA de bewonersorganisatie en ondernemers in het gebied. ‘’Het verbaast mij dat de bewoners en de ondernemers niet zijn ingelicht en gehoord over de ingrijpende plannen in het gebied. Ik heb de wethouder dan ook gevraagd om voor hij  doorgaat met de plannen eerst in overleg te gaan met betrokkenen en op basis van dat overleg met een uitgewerkt plan te komen. De auto uit dit gebied geheel weren lijkt het CDA geen goed plan.’’ Het college begreep de kritiek en beloofde in overleg te gaan alvorens het plan verder te behandelen.