14 januari 2015

Luchtkwaliteit en doorstroming

Vandaag werd er in de commissie Leefomgeving gesproken over de luchtkwaliteit in onze stad. Enkele fracties repten in deze vergadering over het verbeteren van de verkeersdoorstroom. Het CDA pleitte hier al enkele jaren geleden voor.

En met succes, want bij het instellen van het Haagse verkeerscirculatieplan (VCP) is een CDA-motie aangenomen voor het invoeren van een verkeersmanagement-systeem (VMS) die meetgegevens koppelt aan luchtkwaliteit. Op basis van deze meetgegevens is een integrale aanpak ontwikkeld om de luchtkwaliteit in Den Haag te verbeteren.

Rogier benadrukte in de commissie van vandaag normaals dat een pakket aan maatregel moet worden genomen, want dat losse maatregelen, niet veel veranderen. Al omarmen wij het idee voor groene golven, heeft het, door waterbedeffect, vaak niet het gewenste effect.

In 2013 is op voorspraak van onder andere het CDA een integraal pakket aan maatregelen aangenomen door de Haagse gemeenteraad. Ruim 13 miljoen is toen gereserveerd om te zorgen voor een betere doorstroming en het verbeteren van de luchtkwaliteit. Dit systeem kan gekoppeld worden op regionale systemen en juist nu we in Metropoolverband gaan samenwerken, kan een goed VMS zeer effectief zijn voor de doorstroming van verkeer; van snelweg tot aan doorgaande weg in de stad.

Het CDA ziet in deze aanpak veel kansen en heeft bij de behandeling in de commissie vanmorgen dan ook in plaats van het opperen van losse ideeën, gevraagd naar de stand van zaken van het integrale plan van 2013 betreffende de verbetering van luchtkwaliteit in onze stad.