01 juni 2017

Mantelzorgers parkeren gratis

Op verzoek van het CDA scheldt het Haagse college de jaarlijkse kosten van een mantelzorgparkeervergunning kwijt, zodat mantelzorgers gratis kunnen parkeren bij diegene die zij verzorgen. De kosten hiervoor (jaarlijks 16.287 euro) worden betaald uit de portefeuille Zorg en Welzijn.

‘Niet meer dan logisch’ noemde CDA-raadslid Michel Rogier het dat een mantelzorger die belangeloos voor een buur, vriend of familielid zorgt hier geen kosten voor hoeft te maken. En het college is dit gelukkig met hem eens zo laat ze weten in antwoorden op Schriftelijke Vragen van het CDA.

Op voorspraak van het CDA is een aantal maanden geleden een speciale parkeerregeling ingevoerd voor mantelzorgers waarin zij een mantelzorgparkeervergunning krijgen waarmee ze gratis kunnen parkeren voor het huis van diegene die zijn verzorgen. Rogier: ‘’Een stap in de goede richting, alleen moet de mantelzorger voor die speciale parkeervergunning wel even per jaar 36,60 euro betalen aan de gemeente. En dat vindt het CDA de omgekeerde wereld. Je hoort niet te betalen om goede daden te willen verrichten.’’

Rogier is blij dat de wethouder het met hem eens is en geld uittrekt om de parkeervergunning voor de 445 mantelzorgers die daar gebruik van maken geheel gratis te maken. Rogier: ‘’Mantelzorg is een prachtig iets wat mensen voor elkaar doen. Ik ben blij dat de gemeente dit nu optimaal faciliteert en het geen van beide partijen geld hoeft te kosten.’’