04 april 2015

Michel Rogier blij dat er weer gesproken wordt over een popmuseum.

'En nu doorpakken'

De term Den Haag Popstad komt niet zomaar uit de lucht vallen, daar zit een hele geschiedenis achter. Het lijkt er op dat deze geschiedenis straks eindelijk in Scheveningen te zien en te beleven valt. Daar waar het thuis hoort!

Den Haag Popstad No 1

Ik ben blij dat er weer serieus gesproken wordt over de komst van het popmuseum naar Scheveningen. Dé plek in Nederland waar zo'n museum thuis hoort.

De historie van Den Haag als Popstad nummer 1 gaat terug naar het jaar 1900(!). In 1900 waren er al expats in Scheveningen waren waardoor de Jazz vrij snel in Nederland te horen was. Het vervolg was via de zigeunermuziek van Lajos Veres (jawel, de vader van Mariska) en de Indo-rock naar de unieke Haagse popmuziek. Gelukkig kennen we nog veel initiatieven die ons Haagse talent ondersteunen zodat de Haagse popgenen worden doorgegeven aan de huidige generatie zoals projecten als Ready to Play, Popschool Den Haag in het Koorenhuis, op diverse Haagse scholen of in het onlangs  gerenoveerde Haags Popcentrum, Muziekschool Cesar Zuiderwijk, Your Stage in Musicon en andere pop podia, festivals (de meeste van heel Nederland!) maar ook hele onverwachte locaties zoals Di-rect in de tramtunnel of zoals tijdens Haagse Popweek in de sportschoenenwinkel van Phenomenal Kicks.

Popmuseum

De popcultuur gedijt in Den Haag heel goed door de geschiedenis die hier zo ontstaan is en dit moet naar mijn mening gekoesterd worden. Ik vind het doodzonde dat het merendeel (zo niet alles)van onze Haagse popgeschiedenis opgeslagen ligt in loodsen van Museum Rock Art waar een klein gedeelte maar getoond kan worden en dan nog wel op een industrieterrein in Hoek van Holland. Laten we nu vooral doorpakken en nu eindelijk eens het Popmuseum richting Den Haag halen!

De kleding, de zeestudio’s van Veronica, de ontmoetingsplaats van veel oude Haagse muziekhelden, duizenden posters en instrumenten zoals de Haagse drumstellen van West End (inderdaad uit de fabriek in het Westeinde…). Den Haag zal wat mij betreft haar uiterste best moeten doen om de stad een museum rijker te laten worden en daarmee niet alleen een toeristische trekpleister naar binnen te halen die bij onze stad hoort, maar ook muzikaal les- en inspiratiemateriaal voor de toekomstige generatie Hagenezen!

Michel Rogier

Zie hier het legendarische geheime concert van Di-rect in de tramtunnel (nog in aanbouw...)