30 mei 2017

Michel Rogier opent 41e buurtfietsenstalling

Deze ochtend opende CDA-raadslid en fietsliefhebber Michel Rogier een gloednieuwe buurtfietsenstalling aan de Ametishorst in Mariahoeve.

In wijken staan vaak veel fietsen op straat. Dat geeft niet alleen een rommelig straatbeeld maar hindert ook de doorgang voor voetgangers of mensen met een kinderwagen, rolstoel of rollator. Om het tekort aan fietsparkeerplekken terug te dringen kunnen initiatiefnemers van buurtfietsenstallingen sinds 2012 een subsidie bij de gemeente aanvragen. Rogier: ‘’Met deze regeling stimuleert de gemeente Hagenaars die een leegstaande berging, garagebox, of winkelpand hebben om deze beschikbaar te stellen als fietsenstalling voor buurtbewoners. Met de subsidie vanuit de gemeente kan de initiatiefnemer de ruimte geschikt maken voor het veilig, goed toegankelijk en droog stallen van fietsen. De buurtbewoners mogen hun fiets stallen in de buurtfietsenstalling en blijft de straat veilig en mooi. Omdat men hun fiets gemakkelijker kwijt kan blijven steeds meer Hagenaars gebruik maken van de fiets. Dat is gezond en ook nog goed voor het milieu. Kortom, de buurtfietsenstalling, een mooi project waarvan ik de eer heb om de 41e te openen!’’