18 januari 2017

Minder onderhoud aan graven

Het CDA Den Haag trekt opnieuw aan de bel over eeuwige grafrust in onze stad. Op de gemeentelijke begraafplaats Westduin is het onderhoud van graven waarvan de eeuwigdurende grafrechten door nabestaanden zijn afgekocht, zonder overleg met nabestaanden, verminderd van twee naar één keer per jaar. Het CDA stelt vragen aan het college.

‘’Het CDA vindt het belangrijk dat bewoners in onze stad kunnen kiezen voor eeuwige grafrust. Het is volgens ons oneerlijk dat een dienst, waarvoor nabestaanden die eeuwige grafrust voor hun dierbaren hebben afgekocht hebben betaald, zomaar wordt verminderd,’’ aldus CDA-er Cees Pluimgraaff. Wat Pluimgraaff nog het meest tegen het hoofd stoot is dat er niet met nabestaanden over het nieuwe beleid lijkt te zijn gecommuniceerd: ‘’Een bewoner die aan de bel trok bij het CDA moest er tot onze spijt zelf achter komen dat het familiegraf waarover de familie eeuwigdurende grafrecht heeft afgekocht er onverzorgd bijlag. Na navraag vertelde een medewerker op de begraafplaats haar dat de frequentie van het onderhoud vanaf januari 2016 is gehalveerd van twee naar één keer per jaar. Ik vind dat echt niet kunnen.’’ Het CDA wil dat de gemeente hierover spoedig gaat communiceren met nabestaanden. Ook wil het CDA weten hoe en met welke beweegredenen dit besluit tot stand is gekomen en of ook op de andere gemeentelijke begraafplaats (Kerkhoflaan) de frequentie van onderhoud stilzwijgend omlaag gaat.