18 mei 2015

Minimumleeftijd prostitutie Den Haag eindelijk verhoogd

De gemeente Den Haag verhoogt de minimumleeftijd voor prostitutie naar 21 jaar. Het CDA Den Haag drong hier al meerdere malen op aan en is dan ook zeer tevreden met deze maatregel.

In de beantwoording van vragen die CDA-fractievoorzitter Daniëlle Koster samen met CU/SGP en Groep de Mos stelde geeft de gemeente Den Haag aan niet langer te wachten op landelijke regelgeving maar de APV (Algemeen plaatselijke verordening) direct aan te passen waardoor de leeftijd waarop legaal prostitutie mag worden aangeboden wordt verhoogt van 18 naar 21 jaar.

De drie lokale partijen zijn tevreden over de maatregel. "Het is een goede zaak dat de gemeente Den Haag eindelijk de nodige maatregelen neemt waardoor vrouwen onder de 21 jaar niet meer als prostituee werkzaam mogen zijn. Hierdoor worden jonge vrouwen, die vaker dan gemiddeld slachtoffer worden van gedwongen prostitutie en uitbuiting, beter beschermd", aldus de drie fractievoorzitters Koster (CDA Den Haag), De Mos (Groep de Mos), en Grinwis (CU/SGP).

Koster: "De gemeente heeft begin 2013 al op aandringen van het CDA Den Haag toegezegd om de leeftijdsverhoging op te nemen in de APV. De Burgemeester zei in antwoorden op vragen van het CDA dat hij landelijke regelgeving afwacht alvorens hij de leeftijd kan verhogen.Nu is de burgemeester het wachten ook zat en gaat over tot actie. Een mooi resultaat!’’