01 februari 2016

Nieuw woordmerk Den Haag

CDA-wethouder Karsten Klein presenteerde zojuist het nieuwe woordmerk van Den Haag. Negen grafisch ontwerpers, afgestudeerd aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunstenaars, werkten samen aan dit ontwerp.

Als laatste stap van het Merkboek Den Haag, presenteerde Klein het nieuwe woordmerk van onze stad. De CDA-wethouder roept alle Haagse bedrijven, instellingen en organisaties van harte op om dit logo zoveel mogelijk te gebruiken in hun communicatie met externe partijen. "Het is een verbindend element voor alle partijen die werken aan de profilering van Den Haag, nationaal en internationaal, en het zal op termijn leiden tot meer toeristen, meer nieuwe inwoners en meer bedrijven die zich in de Hofstad willen vestigen" aldus Klein.

Merkendeskundigen beschouwen het nieuwe woordmerk als effectief en gedurfd. De twee verschillende lettertypes zijn onderscheidend en als geheel ziet het er fris uit volgens de merkendeskundige Bas Kist.

Ontwerpcollectief
De totstandkoming van het woordmerk kende een bijzondere aanpak. Negen grafisch ontwerpers, afgestudeerd aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten (KABK) werkten samen in een in een ontwerpcollectief. De ontwerpers lieten zich inspireren door Den Haag als internationale vrede en recht en door de ligging aan zee. Het uiteindelijke ontwerp is gekozen door een selectiecommissie met vertegenwoordigers uit de toerismesector, het onderwijs, de woonsector en het bedrijfsleven.