09 juli 2015

Nieuwe nota ambulante handel

Het CDA is positief  over de nieuwe nota ambulante handel (markt- en straathandel). De plannen bieden meer kansen voor ondernemers en voor nieuwe initiatieven en dat is goed voor de werkgelegenheid​ in onze stad.

Na tijden van onduidelijkheid over de toekomst wordt er door de nieuwe nota eindelijk duidelijke regels gesteld. Woordvoerder Michel Rogier: ‘’De wirwar en de hoeveelheid verschillende regels leiden bij zowel handhavers als de ondernemers tot veel irritatie.’’ Het CDA benadrukt dat zij graag zou zien dat de gemeente op korte termijn in gesprek gaat met de circa 250 huidige ambulante handelaren en standplaatshouders om de regels duidelijk uit te leggen welke stappen ondernemers moeten nemen en ze daarbij te begeleiden. Wat betreft het CDA is het uitgangspunt daarbij dat bestaande ambulante ondernemingen zoveel als mogelijk hun onderneming op de huidige locaties moeten  kunnen voortzetten.

Bedrijfinvesteringszones (BIZ-zen) moeten volgens Rogier betrokken worden bij deze besluitvorming. Rogier: ‘’Deze nota geeft ruimte voor nieuwe trends zoals foodtrucks, nieuwe kleine wijkmarkten, themamarkten en meer ambulante straathandel. zoals de stroopwafelkramen. Kortom meer reuring op straat. Huidige vaste standplaatsen zoals de vishandelaar, groenteman en bloemenkar, kunnen volwaardige kiosken worden. De gemeente, ambulante handelaren en BIZ-zen moeten hiervoor de komende 5 jaar nauw, samenwerken, dan komen we verder!’’