05 maart 2015

Ondernemen in de bieb

Het CDA Den Haag wil dat er in de bestaande bibliotheken ruimte wordt geboden aan startende ondernemers. Het toevoegen van een werk- en ontmoetingsplek aan bestaande bibliotheken kan dé uitkomst bieden voor startende ondernemers en jongeren met een vernieuwend idee die (nog) niet voldoende middelen hebben voor een eigen ruimte om zelf te werken en mensen te ontvangen.

De gemeente Den Haag is al geruime tijd bezig met een efficiënter gebruik en inrichting van de bestaande Haagse bibliotheken. Op dit moment wordt er veel gemeenschapsgeld in de Haagse bibliotheken gestopt. Dat is prima volgens Desh Ramnath, CDA-raadslid, die het van groot belang vindt dat alle Hagenaars toegang hebben tot boeken en computers. Maar, zo stelt Ramnath, het geld moet meer toekomstgericht worden geïnvesteerd.

‘’Door een kleine ruimte in de buurt- of wijkbibliotheken in te richten als werkplek en een ruimte waar potentiële klanten kunnen worden ontvangen, ondernemers elkaar kunnen ontmoeten of een vergadering kan worden gehouden, geef je starters de ruimte om iets moois te creëren’’, stelt Ramnath. ‘’Door startende ondernemers op deze manier op weg te helpen rendeert de investering in de Haagse bibliotheken nog meer. De Haagse economie en de werkgelegenheid krijgen een boost.’’

Ook andere gebouwen die in beheer zijn van de gemeente zouden volgens de lokale CDA-voorman beter benut kunnen worden en faciliteiten voor startende ondernemers aan moeten bieden. ‘’Op het stadhuis en de stadsdeelkantoren bijvoorbeeld is vast wel een ruimte met een computer of een vergaderzaal een dagdeel of uurtje vrij. Een laagdrempelige en goedkope manier om ondernemerschap in onze stad te stimuleren.’’