20 oktober 2016

Onderzoek seksuele intimidatie vrouwelijke Poolse arbeidsmigranten

Het CDA vraagt aandacht voor de kwetsbaarheid van vrouwelijke Poolse arbeidsmigranten in Den Haag. Aanleiding is een studie van FairWork waaruit blijkt dat Poolse vrouwen die tijdelijk werken in Nederland op de werkvloer vaak seksueel geïntimideerd worden.

Na veelvoudige gesprekken met Poolse arbeidsmigrantes in de studie wordt duidelijk dat de vrouwen geregeld te maken krijgen met scheldpartijen, bedreigingen en seksuele intimidatie. CDA-raadslid Desh Ramnath: ‘’Ik ben zeer geschrokken van de ernstige voorbeelden van seksuele intimidatie die in de studie worden genoemd en die Poolse vrouwen op de werkvloer in ons land meemaken.’’ Doordat de vrouwen een tijdelijk contract hebben en het uitzendbureau waar ze werken ook voor hun woonruimte zorgt, durven de vrouwen de intimidatie niet aan te kaarten. ‘’Dit maakt de vrouwen enorm kwetsbaar. In Den Haag wonen veel Poolse vrouwen en wij moeten iets voor hen doen,’’ aldus Ramnath. Het CDA wil van de gemeente weten of zij deze problematiek herkent bij Poolse vrouwen en werkgevers in onze stad en vraagt de gemeente om de Haagse problematiek rondom Poolse vrouwelijke arbeidsmigranten in kaart te brengen.