20 juni 2024

Onze inzet voor de Scheveningse haven bij debat over milieuzones

Met het proeven van de Hollandse Nieuwe kan niemand het er mee oneens zijn. Deze gezonde hap en Scheveningse cultuur mag niet verloren gaan. Als CDA Den Haag zetten we ons in  om de maritieme bedrijvigheid op Scheveningen te koesteren . Ook bij de plannen voor een nieuwe zero-emissiezone, moeten we altijd rekening houden met het behouden van ons culturele erfgoed. De Visserij hoort bij Scheveningen.

In het coalitieakkoord is afgesproken om vanaf 2026 over te gaan naar meer elektrisch vervoer van bedrijven in de stad. Als CDA vinden we het belangrijk dat we de stad verduurzamen en de luchtkwaliteit verbeteren, maar dat moeten we wel samen met bedrijven en bewoners doen.Veel ondernemers willen best innoveren naar bijvoorbeeld elektrisch vervoer in de zero-emissiezone, maar dan moeten ze wel in staat zijn dit te doen. Je kunt namelijk niet groen doen als je rood staat. Ook moet er wel een elektrisch alternatief beschikbaar zijn. Het CDA heeft extra aandacht gevraagd voor de visserijgebonden bedrijvigheid op Scheveningen, die de duurzaamste vis over de hele wereld transporteert maar waarbij er nog niet in alle gevallen emissieloze bevoorrading mogelijk is.

Om de haalbaarheid te onderzoeken hebben we in het coalitieakkoord als randvoorwaarde gesteld om eerst een MKB-toets en een haalbaarheidsonderzoek uit te voeren. Daarin kijken we naar praktische uitvoerbaarheid en hoe bedrijven fatsoenlijk over kunnen stappen naar duurzamer vervoer. Ook wordt hierdoor inzichtelijk hoe we als overheid het beste kunnen helpen, met bijvoorbeeld steunmaatregelen en extra laadplekken. Pas na deze onderzoeken besluit de gemeenteraad over de invoering van de zero-emissie zone, dankzij een motie van het CDA. Tot die tijd worden er geen onomkeerbare stappen genomen

Op zaterdag 22 juni is het weer Vlaggetjesdag in Scheveningen. Laten we ervoor zorgen dat we ook in de toekomst kunnen blijven genieten van Hollandse Nieuwe en de Scheveningse Haven.