21 juli 2016

Oogje in het zeil bij ouderen

Duizenden huisbezoeken door vrijwilligers

CDA-wethouder Karsten Klein wil 'kwetsbare' ouderen die zelfstandig wonen beter in het vizier krijgen. Dat betekent extra scholing voor vrijwilligers die huisbezoeken afleggen, zodat ze aan de hand van een vragenlijst ontdekken wat de wensen en behoeften zijn van de 75-plussers.

Dat schrijft Klein aan de Haagse gemeenteraad. De GGD gaat de vrijwilligers bovendien trainen in het herkennen van ouderenmishandeling door bijvoorbeeld ontspoorde mantelzorg, financiële uitbuiting en dementie. Den Haag wil zich profileren als seniorvriendelijke stad. "We willen bereiken dat oudere inwoners actief en vitaal blijven, zich minder eenzaam voelen en in een veilige omgeving kunnen wonen met toegankelijke en passende voorzieningen", zo vat Klein in de brief samen. De hofstad werkt al jaren met vrijwilligers, die onder coördinatie van professionele ouderenconsulenten, op bezoek gaan bij ouderen. Zo wordt in kaart gebracht of er behoefte is aan hulp, activiteiten of voorzieningen. Een professionele seniorenconsulent kan dan in actie komen als het nodig is. Dat signaleren wordt gedaan door de senioren in hun kroonjaren – vanaf hun 75e – aan te schrijven. Een kleine meerderheid (56 procent) geeft aan prijs te stellen op huisbezoek. Dat is overigens niet zo in Scheveningen, waar ouderen daar geen behoefte aan hebben. Ze blijken al genoeg in beeld te zijn. Vorig jaar werden er zo 1711 huisbezoeken afgelegd door vrijwilligers, waarbij voor 658 senioren toch bleek dat ze extra hulp nodig hadden in hun dagelijks leven. De bedoeling is dat dit jaar zowel de professionele ouderenconsulenten als de vrijwilligers gaan werken met een nieuwe vragenlijst, waarbij de focus ligt op leefplezier en vitaliteit. In dat kader noemt de bestuurder ook het project 'Gezond lang thuis', waarmee nu een proef loopt in een wooncomplex in Escamp. Daar wordt met bewoners gekeken wat nou nodig is om lang en gezond in de eigen woning te kunnen blijven, en dan vooral met hulp van digitale snufjes. Denk bijvoorbeeld aan simpele hulpmiddelen als de digitale deurspion, een oplaadbare led-zaklamp, mobiel alarm, mobiliteitsmeter (een stappenteller of een slaap-waakmeter) of een afstandbediening voor zaken als verlichting en gordijnen. De inventarisatie loopt op dit moment nog.

Dit artikel is geschreven door Germa Gravenland en verscheen in de Telegraaf van 21 juli jl.