06 juni 2017

Opa’s en oma’s voor de klas

Het college gaat de inzet van klassenopa’s en -oma’s onder de aandacht brengen van Haagse schoolbesturen. Dit laat zij weten in antwoorden op vragen van het CDA.

Foto: www.leergaloos.nl

CDA-fractievoorzitter Daniëlle Koster, die de onderwijswethouder wees op de mogelijkheid van het inzetten van gepensioneerden om de onderwijzer in de klas te ondersteunen, is content met de reactie van de wethouder. Koster: ‘’Door gepensioneerden de onderwijzers te laten helpen bij ondersteunende taken, bijvoorbeeld het helpen bij huiswerk of het organiseren van een schoolfeest, krijgen onderwijzers meer ruimte. Daarnaast verbindt het generaties met elkaar. Leerlingen krijgen extra aandacht van iemand met veel levenservaring en ouderen hebben middels deelname aan het project een zinvolle tijdsbesteding. Schoolbesturen mogen natuurlijk zelf beslissen wat zij doen met de tip van het stadsbestuur maar het CDA hoopt dat klassenopa’s en oma’s, net als in Utrecht, in Den Haag een toevoeging op het onderwijs zullen zijn.’’ Al eerder vroeg het CDA met succes om een speciale aanpak om het lerarentekort in Den Haag terug te dringen.