08 november 2014

Opknapbeurt Spuikwartier voor heel Den Haag

Gisterenavond stemde de Haagse gemeenteraad in met de plannen over het Spuikwartier. Het CDA is zeer verheugd met de komst van het cultuur- en onderwijscomplex en de opknapbeurt van dit deel van het centrum. Het plan trekt mensen naar een levendig Haags centrum vol reuring, geeft een grote economische impuls voor heel Den Haag en geeft alle Hagenaren en Hagenezen een prachtig podium met voor ieder wat wils.

Een levendig centrum met een mooie entree
De komst van het cultuur- en onderwijsgebouw en de daarbij horende opknapbeurt van de omgeving zijn een volgende stap in het ontwikkelen van een aantrekkelijk en levendig centrum. Veel mensen komen via deze route ons centrum binnen en lopen langs leegstaande kantoren. Een gebied zonder allure en reuring. ‘’Zo willen we toch niet dat bezoekers onze mooie stad binnenkomen?’’, aldus woordvoerder Michel Rogier. ‘’Met de komst van de tramtunnel, het Stadhuis, het nieuwe Centraal Station en door het autovrij maken van de Grote Marktstraat is ons centrum al heel wat verbeterd. Een mooie omgeving op de route vanaf het Centraal Station naar de binnenstad, met horecagelegenheden en winkeltjes en een levendig Spuiplein met goed zicht op de Nieuwe Kerk voegt hier veel aan toe.’’

Economische impuls voor Den Haag
Met een nieuw pand kan Den Haag de concurrentie met andere steden weer aan en trekken wij meer bezoekers en toeristen naar onze stad. Rogier: ‘’Bezoekers die een hapje eten voorafgaand aan een dansvoorstelling, nog even het winkelgebied in duiken na een middagje klassieke muziek of die nog een drankje nuttigen op het Plein na een stevig popconcert. Daar profiteren de ondernemers in Den Haag van. Meer bezoekers en toerisme zorgen voor meer Haagse banen en ook met de bouw van het cultuur- en onderwijscomplex zijn Haagse banen gemoeid.’’

Voor alle Hagenaars
Het CDA heeft altijd gepleit voor een brede programmering binnen de samenwerking van de instellingen. Een brede programmering met diverse soorten evenementen van klassieke concerten en balletvoorstellingen tot congressen, stadfeesten en popconcerten zorgt ervoor dat alle Hagenaars profijt hebben van het cultuurcentrum aan het Spuiplein. ‘’Het CDA vindt dat alle Hagenaren en Hagenezen een prachtig podium verdienen en niet meer naar andere steden hoeven te reizen voor een groot concert’’, aldus Rogier.