05 juni 2015

Oplossing parkeren Laan van Meerdervoort: vergeet de scholen en sportverenigingen niet

Raadslid Michel Rogier geeft een eerste reactie op de plannen omtrent parkeren op de Laan van Meerdervoort:

Het is goed dat er nu een voorstel ligt waarbij zowel de bomen op de Laan van Meerdervoort naar de wens van bewoners behouden blijven én er meer parkeerplaatsen ten behoeve van het verlagen van de parkeerdruk in de Vruchtenbuurt worden gerealiseerd.
Door alle partijen is erkend dat er voor de Vruchtenbuurt op dit moment 253 parkeerplaatsen nodig zijn. Dit is een mooi uitgangspunt voor het zoeken naar oplossingen en ik heb daar nog wat vragen en opmerkingen bij.

Met de herinrichting van de Mient kunnen 75 parkeerplaatsen toegevoegd worden. Dit ligt midden in de Vruchtenbuurt en hiermee wordt ook direct de onoverzichtelijke situatie en de schots en scheve stoepen op de Mient aangepakt. Mooi!

Ik ondersteun de beslissing van het college om geen parkeerplekken toe te voegen op de middenberm van de Thorbeckelaan, ter hoogte van de Amandelstraat. Dit heeft de bestemming Groen en dit kruispunt maakt onderdeel uit van een zeer drukke schoolroute. Het toevoegen van extra parkeerbewegingen, maakt het kruispunt nog onoverzichtelijker.

Voor het overgrote deel van de benodigde parkeerplaatsen stelt het college voor om hiervoor parkeercapaciteit in Rosenburg, in de tegenovergelegen buurt in het stadsdeel Loosduinen, toe te wijzen aan de Vruchtenbuurt.
Bij de onderbouwing daarvan heb ik nog wel enkele vragen en opmerkingen.

"Een kop koffie en een praatje met betrokkenen in een plangebied, doet vaak wonderen Michel Rogier".

Zo wordt gesproken van twee scholen die invloed hebben op de parkeervraag in het gebied. Dit aantal is niet juist. Er zijn drie middelbare scholen een lagere school en een kinderdagverblijf. Deze worden niet meegenomen in de overwegingen.
Voor het winkelcentrum de Savornin Lohmanplein zijn vergevorderde plannen voor een forse uitbreiding. Ook dit is niet meegenomen in de plannen.
Ook mist het CDA de parkeerbehoefte van zwembad de Waterthor. Met regelmaat staan hiervoor straten en stoepen rondom het zwembad vol maar het populaire zwembad wordt niet genoemd bij de afwegingen.
Voetbalvereniging DUNO kampt al langer met een slechte parkeersituatie. Uit de eerste reacties van onder andere deze vereniging maak ik op dat er over dit voorstel geen overleg is geweest met betrokken partijen.
Jammer want ik ken DUNO als een zeer constructieve vereniging die graag meedenkt en haar steentje bijdraagt voor oplossingen.

Met diverse verenigingen, scholen, een sportcomplex en zwembad, een Buurthuis van de Toekomst en een Brede Buurtschool, vinden er meer activiteiten plaats dan onderbouwing van het college doet vermoeden.
Ik zou het daarom op prijs stellen als de wethouder nog eens een kop koffie ging drinken met de gebruikers van dit gedeelte van Rosenburg.