10 september 2014

Opvang asielzoekers Sacramentskerk. Hoe nu verder?

Zojuist is er in de gemeenteraad gesproken over de asielzoekers die onderdak vonden in de Sacramentskerk. Het grootste deel van de asielzoekers hebben de Sacramentskerk verlaten en hun intrek genomen in de opvang op de Zilverstraat.

CDA-fractievoorzitter Daniëlle Koster ging op bezoek bij de Sacramentskerk en spreekt namens het CDA haar waardering uit voor de gemeente Den Haag, die daar waar het rijk wegkijkt, wel verantwoordelijkheid neemt voor de schrijnende situatie van de groep asielzoekers en hen opvang biedt tot er meer duidelijkheid is over hun toekomst. Koster vraagt of de oproep van de burgemeester naar de landelijke regering gehoor krijgt en of de regering nu eindelijk verantwoordelijkheid gaat nemen voor de gevolgen van haar asielbeleid.
Koster kijkt ook vooruit en vraagt wat er gebeurt als de locatie in de Zilverstraat niet meer beschikbaar is voor de asielzoekers in verband met winteropvang van dak- en thuislozen. Burgemeester van Aarsten belooft voor 1 november duidelijkheid te geven. Afsluitend bedankt Koster de vele vrijwilligers die zich tomeloos inzetten voor het welzijn van de groep asielzoekers.

Hieronder leest u de inbreng van Daniëlle Koster

‘’De rust is weergekeerd bij de Sacramentskerk. Slechts een paar dozen en wat afgedankte stoelen aan de achterkant van de kerk herinneren nog aan de groep asielzoekers die hier vanaf januari 2013 verbleven. Onder barre omstandigheden; zonder warm water en elektriciteit in de winter. Zelfs in de laatste milde winter raakte je verkleumd tot op het bot, merkte ik bij een bezoek aan de kerk. Maar je moet er niet aan denken wat de gevolgen hadden kunnen zijn van een brand in de kerk waar de mannen met dekens een beetje privacy wilden creëren. Levensgevaarlijk zo concludeerden brandweer en burgemeester. Vandaar het gedwongen vertrek uit de kerk, naar een nieuwe opvang in de Zilverstraat.

Een goede beslissing van de burgemeester. Het CDA waardeert het zeer dat waar het rijk wegkijkt, Den Haag wel verantwoordelijkheid neemt voor deze schrijnende situatie. Hier in de stad, maar ook in Amsterdam hebben we gezien wat de gevolgen zijn van een niet sluitende aanpak van de asielproblematiek door de regering.  Het CDA hoort dan ook graag van de Burgemeester of zijn oproepen aan staatssecretaris Teeven al gehoor hebben gevonden en of de regering nu wel bereid is verantwoordelijkheid te nemen voor de gevolgen van het eigen beleid.

Voorzitter, terug naar de groep asielzoekers. Zoals gezegd is het CDA blij dat deze mannen eindelijk op een veilige plek met voorzieningen verblijven. Is er nog contact met de kleine groep die niet mee wilde naar de Zilverstraat? Komen zijn nog naar de Zilverstraat toe? En wat gebeurt er met deze groep na 1 november? Kan de burgemeester bevestigen dat deze locatie vanaf 1 november weer beschikbaar moet zijn voor de dak- en thuislozen? Zo ja, waar gaan de asielzoekers dan naar toe? Wat het CDA betreft kan dit niet weer een pand zijn zonder elektriciteit of warm water waar de winter moet worden doorgebracht. Hier moet snel duidelijkheid over komen. Het CDA leest in de brief van de burgemeester dat er wordt toegewerkt naar een toekomstperspectief dat zich richt op of een legaal verblijf in Nederland of terug naar het land van herkomst. Wat is de verwachting, hoeveel mensen komen in aanmerking voor terugkeer of een legaal verblijf? En hoe lang duurt het doorlopen van de procedure?

Voorzitter, tot het laatst toe stonden vele vrijwilligers de asielzoekers met raad en daad bij. Toen ik 2 september jl. samen met collega Fatima Faid bij de kerk kwam kijken hoe de ontruiming verliep, waren ze daar ook. Voorzitter, ik wil dan ook eindigen met het bedanken van deze vrijwilligers, van onder andere STEK en Vluchtelingenwerk. Maar ook al die betrokken buurtbewoners uit de Vogelwijk die langskwamen met eten, sommigen zelfs meerdere keren per week. Ik heb grote waardering voor hun tomeloze inzet.’’

- Daniëlle Koster -
Fractievoorzitter CDA Den Haag