08 maart 2016

Park & Bike weer een stapje dichterbij

De komst van een Park & Bike voorziening in Den Haag is weer een stapje dichterbij. Het CDA pleitte met D66 voor een Park & Ride waar de reiziger niet overstapt op het OV maar op de fiets. Wethouder De Bruijn gaf vanochtend in de media een nieuwe stand van zaken waarin hij uiteenzet dat hij bezig is met het kijken naar geschikte plekken en in gesprek gaat met het bedrijfsleven. In mei denkt De Bruijn de plannen te kunnen presenteren.

In mei 2014 opperde CDA-raadslid Michel Rogier samen met zijn college Rachid  Guernaoui van D66 het idee om een Park & Ride te introduceren in onze stad. Afgelopen zomer beloofde fiets- en parkeerwethouder De Bruijn hiermee aan de slag te gaan.

Rogier is zeer enthousiast over de komst van een parkeer en fietsvoorziening in onze stad. ‘’De mogelijkheid om de auto te parkeren aan de rand van de stad om vervolgens met de fiets de reis voort te zetten geeft bezoekers de gelegenheid om op een unieke manier onze mooie stad verkennen. Ook hoeft de reiziger zijn of haar reis niet aan te passen op vertrektijden van het OV maar kan op ieder gewenst moment de fiets pakken om een door hem of haar gewenste route af te leggen. Het gebruik van de fiets geeft de bezoeker, ook wanneer de locatie is bereikt, meer vrijheid dan het openbaar vervoer. Bijvoorbeeld in de late uren wanneer het openbaar vervoer minder of niet rijdt.’’ De Park & Bike is volgens het CDA Den Haag en D66 een grote toevoeging aan de gastvrijheid van Den Haag. Het aanbieden van de voorziening zal er toe leiden dat onze stad beter bereikbaar wordt en meer auto’s uit de binnenstad worden geweerd, wat goed is voor de doorstroming en luchtkwaliteit.

De verwachting is dat het college in mei met een officieel voorstel komt over P+B. ‘’We hopen dat het college er met een particuliere ondernemer die zo een voorziening wil exploiteren uitkomt en wachten met spanning af wanneer en waar de Park & Bike locaties komen’’, aldus Rogier.